Hertz inviger idag Sveriges första gröna uthyrningsstation

En hyrbilsstation med endast miljöbilar och där all hantering kring vagnpark och uthyrning har miljöanpassats. Det blir idag verklighet när Hertz inviger Sveriges första gröna uthyrningsstation vid Arlanda Terminal 4.

Vid den gröna stationen erbjuds kunder en kortare miljöutbildning före och efter uthyrningen. Hertz personal informerar kunden om utsläpp, val av bränsle och bränsleekonomi samt däck och ecodriving. Efter avslutad hyra går personalen igenom med kunden hur stort utsläppet blev och ger möjlighet att klimatkompensera bilhyran.

- Vi har under lång tid legat i branschens framkant när det gäller att minska koldioxidutsläppen från våra bilar och att minska vår miljöpåverkan. Därför är vi stolta över att kunna öppna Sveriges första gröna uthyrningsstation som ett ytterligare steg i denna satsning, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz.

Hertz gröna uthyrningsstation ligger i direkt anslutning till terminal 4 på Arlanda, något som Hertz är ensamma om bland hyrbilsföretagen. Inrikesresenärer når stationen via några minuters promenad.

- Våra kunder blir allt mer miljömedvetna och efterfrågar allt oftare miljövänliga bilar. Särskilt bland de yngre är miljömedvetandet stort och bland dem är det heller inte lika viktigt att äga en bil, säger Anders Tärnell.

Hertz är marknadsledande på biluthyrning både i Sverige och internationellt och är även ledande i branschen när det gäller miljöarbete. Ett kvitto på ett genomgripande och långsiktigt arbete med miljöfrågor är att Hertz tre år i följd har fått utmärkelsen miljöbästa hyrbilsföretag av organisationen Gröna Bilister.

Anders Tärnell, marknadschef, Hertz, tfn 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se

Tina Ringius, pressansvarig, Hertz, tfn 08-657 30 11, mobil 0709-18 96 00, tina.ringius@hertz.se

Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 500 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se