Hertz och Gröna Bilister i Öresunds elbilsrally: We're in it to win it!

På lördag går startskottet för Oresund Electric Car Rally. Gröna Bilister, Hertz och Sunfleet deltar, med målet att vinna – men den stora segern är redan vunnen.

Hertz och Gröna Bilister ställer tillsammans med Sunfleet upp i Oresund Electric Car Rally – Nordens första rally för elbilar, som den 12-13 maj körs mellan Köpenhamn, Helsingör, Helsingborg och Malmö. Rallyt visar att det går att köra avgasfritt redan nu. Tävlingen är öppen för såväl renodlade elbilar som plug-in-hybrider och tävlar gör både privatpersoner och företag.

– Vi lägger stort fokus på att utveckla hållbara produkter och tjänster. Vår medverkan i elbilsrallyt är ett bra sätt att uppmärksamma att vi inom kort lanserar elbilar på ett flertal uthyrningskontor, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz Biluthyrning.

Starten går vid Frue Plads i centrala Köpenhamn lördagen den 12 maj och därefter följer en 80 kilometer lång tävlingssträcka där målet är att köra så energisnålt som möjligt. Tävlingsdeltagarna gör en paus i Helsingör och tar därifrån färjan till Helsingborg . Söndagen den 13 maj ska de tävlande köra från Helsingborg via Landskrona till Malmö, på en bestämd medelhastighet. Målgång är på Stortorget i Malmö, där det också hålls en stor elbilsuppvisning.

Lag Hertz/Gröna Bilister/Sunfleet deltar med en eldriven Volvo C30. Bakom ratten sitter Gröna Bilisters Mattias Goldmann, som vann amatörklassen i fjolårets Öresundsrally.

– Självklart är målet att vinna igen, men den stora segern är redan vunnen. Nu finns elbilen i bilhandeln, som hyrbil, i bilpoolen – och med egna biltävlingar. Att rallyt är fulltecknat visar att ett stort skifte till avgasfri bilism börjar nu, säger Mattias Goldmann, hos Gröna Bilister.

– Den svenska elbilsomställningen tar fart nu, men i både Danmark och Norge har man kommit mycket längre. Därför är det väldigt värdefullt med det kunskaps- och erfarenhetsutbyte som Öresundsrallyt innebär, säger kartläsare Andy Rietschel, vd på Sveriges första oberoende elbilskonsult Easycharge.

Oresund Electric Car Rally arrangeras för andra året i rad, men det är första gången som tävlingen har renodlats till att bara gälla elfordon. Tävlingen arrangeras av E-misson, som sprider kunskap om elfordon till allmänhet, politiker och näringsliv i Öresundsregionen. Dessutom medverkar Köpenhamns kommun, Region Hovedstaden, Malmö stad, Helsingsborgs stad, Öresundskraft och Region Skåne.

För ytterligare information om Oresund Electric Car Rally, se oecr.org

Anders Tärnell, Hertz, telefon: 08-657 30 02, mobil: 0708-52 99 24, e-post: anders.tarnell@hertz.se

Mattias Goldmann, Gröna Bilister, mobil: 070-309 00 45, e-post: mattias.goldmann@gronabilister.se

Andy Rietschel, Easycharge, mobil: 070-889 86 89, e-post: andy.rietschel@easycharge.se