Hertz vann statlig hyrbilsupphandling

Hertz Biluthyrning är förstahandsvalet för uthyrning av bilar till statliga verk och myndigheter. Försvarsmakten, som har varit upphandlingsansvarig myndighet, har tecknat ett nytt tvåårigt ramavtal. Ett nytt ramavtal för hyrbilar är upphandlat för statliga verk och myndigheter. Försvarsmakten är upphandlingsansvarig myndighet och har tecknat avtal med ett antal hyrbilsleverantörer. Hertz Biluthyrning vann upphandlingen och är därmed prioriterad leverantör, vilket innebär att myndigheter, organisationer och statliga bolag som använder sig av ramavtalet i första hand ska välja Hertz. Ramavtalet gäller i två år, till och med den 30 juli 2009, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år. – Vi är glada över att ha fått förtroendet som prioriterad hyrbilsleverantör. Hertz har lång erfarenhet av goda samarbeten med statliga myndigheter och verk, bland annat Försvarsmakten och Vägverket, säger Anders Trollsås, Sverigechef på Hertz. I upphandlingen ställdes bland annat krav på säkerhet, miljö, fordonsflotta, geografisk täckning och service. Dessutom premierades antal fordon, andel miljöbilar, utbud av specialfordon och den totala prisbilden både vid kort- och långtidshyra. – Det är väldigt positivt att staten lägger stort fokus på miljöaspekten. Vi på Hertz jobbar aktivt med att minska vår påverkan på miljön och har Sveriges största miljöbilsflotta räknat i antal fordon. Målet är att under nästa år ha en vagnpark som består av 40 procent miljöbilar, säger Anders Trollsås. Ramavtalet är indelat i två områden, reserelaterad biluthyrning och övrig biluthyrning, och Hertz är prioriterad leverantör inom båda. Reserelaterad biluthyrning avser bilhyra i upp till 30 dagar på flygplatser och järnvägsstationer samt envägsförhyrning och hyror där leverantören hämtar och/eller lämnar fordonet på önskad plats. Övrig biluthyrning innebär hyra av personbil eller minibuss där föraren själv hämtar och lämnar fordonet hos leverantören. Här ingår också hyra av skåpbilar, lätta lastbilar och specialfordon samt långtidsförhyrning (upp till 11 månader och 30 dagar). För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Trollsås, Sverigechef, Hertz, tfn 08-657 30 18, mobil 073-364 49 48, anders.trollsas@hertz.se Tina Ringius, pressansvarig, Hertz, tfn 08-657 30 11, mobil 0709-18 96 00, tina.ringius@hertz.se Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 500 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se