Hyrbilsbranschen hårt utsatt under Covid-19 pandemin

Som en följd av effekterna av coronaviruset (COVID-19) och de åtgärder som svenska och utländska myndigheter har vidtagit är efterfrågan på hyrbilar på historiskt låga nivåer. Hertz Sverige har därför beslutat att korttidspermittera 90% av sina medarbetare i moderbolaget runtom i Sverige. Det berör samtliga funktioner och avdelningar i företaget.

Flygplatskontoren är särskilt hårt drabbade där efterfrågan i princip är obefintlig. Det kan innebära temporära nedstängningar av vissa uthyrningskontor med hänvisningar till Hertz självservicekiosker där man kan hämta ut nycklar till bilar.

”Hyrbilsbranschen fyller en viktig funktion i transportsektorn och i vårt samhälle, inte minst ur ett mobilitets – och hållbarhetsperspektiv. Vi för en gemensam dialog med olika myndigheter för att se hur vi tillsammans kan minska kostnaderna för branschen.” säger Hertz Sveriges vd Mattias Wäne.

Kunderna efterfrågar längre hyresperioder och det bokas på mer månadshyror men då läget i omvärlden skiftar från vecka till vecka är trenden att man inte vill boka med längre framförhållning, vilket är en direkt effekt av covid-19.

”Just nu är vår prioritet att ta hand om våra befintliga kunder och våra medarbetare. Vi har även många franchisetagare runt om i Sverige som gör ett fantastiskt arbete och vi gör vårt bästa för att även ge dem support i denna svåra tid som vi alla går igenom. Det är otroligt tuffa tider för hyrbilsbranschen” säger Wäne.

Hertz Sverige är också en nationell beredskapspartner till Svenska Röda Korset och bistår med fordon när en sådan organisation igångsätts. Avtalet aktiverades tidigare i veckan på grund av covid-19.

En rad aktörer från hyrbilsbranschen, däribland Hertz, jobbar tillsammans för att stötta det ideella initiativet WeFightCovid.org som mobiliserar privatpersoner och företag för att stötta svensk sjukvård att slåss mot coronaviruset.

”Tillsammans med WeFightCovid.org kommer vi på Hertz Sverige, Volvo Car Mobility, Sixt och OKQ8 bidra med 200 bilar till vårdpersonal för att de snabbt och säkert ska kunna ta sig till och från sina arbetsplatser. Vi är väldigt glada att kunna bidra och stötta några av de människor vi behöver mest just nu.” säger Mattias Wäne.

Läs mer om WeFightCovid.org här: https://wefightcovid.org/

Cecilia Saberi, Communication manager, mobil: 0736 25 28 72 e-post: cecilia.saberi@hertz.se
Anders Tärnell, Marknadschef, mobil 0708-52 99 24, e-post: anders.tärnell@hertz.se

Hertz har hyrt ut bilar sedan 1918. Idag har vi cirka 8 800 uthyrningskontor i 150 länder. I Sverige har vi funnits sedan 1960 och vi kan i dagsläget erbjuda biluthyrning på 220 uthyrningskontor fördelade på 125 orter över hela landet. Hertz i Sverige är franchisetagare till Hertz International och ett företag inom Volvo Car Corporation. För mer information, besök www.hertz.se.