Kortare väntetid med automatiserad nyckelutlämning

Kortare väntetid med automatiserad nyckelutlämning

Hertz hyrbilskunder kan nu snabbt och enkelt hämta ut sin bilnyckel via en automatiserad kiosk. Till att börja med introduceras Hertz Self Service på Arlanda. På sikt kommer Hertz att erbjuda tjänsten på exempelvis hotell och järnvägsstationer för tillgång till hyrbil dygnet runt, alla dagar i veckan.

Hertz Biluthyrning lanserar Hertz Self Service, en automatiserad kiosk där kunden snabbt och enkelt själv kan checka in och hämta ut nyckeln till hyrbilen. Tjänsten, som är den första i sitt slag i Sverige, ska minska väntetiden och göra det enklare för kunden att hämta sin hyrbil.

Hertz Self Service finns till att börja med tillgänglig för medlemmar i lojalitetsprogrammet Hertz #1 Club Gold på Hertz kontor vid terminal 4 på Arlanda. I januari tillkommer kiosker på Arlanda Hyrbilscenter samt vid Hertzkontoren på Landvetter och Sturup. Tjänsten lanseras för samtliga kunder och på fler uthyrningskontor i början av 2009.

- Det ska vara enkelt och gå fort att hyra bil. Kiosken effektiviserar biluthyrningsprocessen för både kunder och personal, säger Kristian Elvefors, chef för Business Structure & Integration på Hertz Biluthyrning.

Hertz Self Service, som har utvecklats tillsammans med kommunikationsföretaget Gordion AB, kan användas vid förbokade hyror. Från en pekskärm väljer kunden språk, svenska eller engelska, och placerar därefter sitt körkort på skärmen för inskanning. Systemet läser av körkortet och letar efter matchande hyresavtal. Därefter visas en översikt av hyresavtalet, som kunden måste acceptera för att få bilnyckel och kvitto på bokningen. Anvisning till bilens parkeringsplats visas sedan på skärmen och därefter kan kunden hämta sin hyrbil och köra iväg. Hertz Self Service är tillgänglig för både svenska och utländska kunder, men utländska körkort måste kompletteras med ett giltigt kreditkort.

Säkerhetsaspekten har varit av största betydelse vid konstruktionen av kiosken. Hertz Self Service är certifierad för säker hantering av nycklar och godkänd av försäkringsbolagen, vilket innebär att den kan ställas både utomhus och i obemannade områden.

- Vi ser Hertz Self Service som en möjlighet att etablera nya typer av uthyrningskontor på exempelvis hotell, konferensanläggningar och järnvägsstationer. På så sätt kan alla få tillgång till en hyrbil från Hertz 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, säger Kristian Elvefors.

Kristian Elvefors, chef Business Structure & Integration, Hertz, mobil: 0705-16 56 51, kristian.elvefors@hertz.se

Laura Hamilton, projektledare, Hertz, mobil: 073-769 19 79, laura.hamilton@hertz.se

Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 7 500 uthyrningsstationer i 150 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se eller vårt pressrum www.hertz.se/press