Motormännens vägombud patrullerar vägarna i Hertzbilar

Precis som förra året levererar Hertz Volvobilarna till Motormännens vägombud, som fram till den 24 oktober kör runt på våra svenska vägar med syfte att skapa en säkrare trafikmiljö. Årets uppdrag är att fokusera på trafiksäkerhet för individen och den oskyddade trafikanten.

Bilister, yrkesförare, motorcyklister, mopedister, cyklister och gångtrafikanter har nu sommaren på sig att klaga på riskfyllda platser i trafiken, dålig vägmiljö eller farliga korsningar. Mellan den 7 maj och 24 oktober kommer Motormännens tolv vägombudsbilar att patrullera vägarna från Skåne till Norrbotten. Årets uppdrag är att fokusera på trafiksäkerhet för individen och den oskyddade trafikanten och varje tips kommer att följas upp med målsättningen att skapa en säkrare trafikmiljö. Bilarna kör totalt närmare 15 000 mil och för att ytterligare öka trafikantkontakten är bilarna strajpade med e-postadressen: vagombud@motormannen.se. Vägombuden själva är ideellt arbetande medlemmar.

– Vi kommer bland annat att studera samspelet i trafiken mellan fordon och fotgängare, granska rastplatsernas standard och utse varje länsbästa rastplats. Vägombuden kommer också att undersöka trafiken utanför skolarna vid skolstarten i augusti och även informera om hur Sveriges bilister kan spara pengar och miljön genom att köra snålare, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Vägombudsverksamheten sker i samarbete med Volvo, Hertz, Preem, Assistanskåren och Norstedts. Årets vägombudsbil är Volvos bränslesnåla dieselmodell V50 DRIVEe.

– Hertz har 10 000 bilar som rullar på vägarna, så ett säkert bilåkande är ett av våra viktigaste fokus­områden. Bland annat har vi som enda svenska hyrbilsföretag skrivit under den europeiska trafik­säkerhetsstadgan, där vi tillsammans med andra företag och organisationer ska verka för att halvera antalet dödsoffer i trafiken. Vägombudens insatser betyder mycket för de hundratusentals förare som årligen kör våra bilar, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz Biluthyrning.

Anders Tärnell, marknadschef, Hertz, tfn 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se

Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 8 000 uthyrningskontor i 145 länder runt om i världen. I över 90 år har Hertz levererat hyrbilslösningar av högsta kvalitet till såväl företagskunder som privatresenärer. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären och är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se