Motormännens vägpatrull kör Hertzbilar

Motormännens vägpatrull kör Hertzbilar

Hertz levererar Volvobilarna som i sommar ingår i Motormännens vägpatrull. Satsningen är viktig för både ökad trafiksäkerhet och en positiv trafikmiljö.

I sommar beger sig Motormännens vägpatrull ut på de svenska vägarna i bilar från Hertz Biluthyrning. De tolv patrullbilarna, av modell Volvo V50 Flexifuel, körs av frivilliga vägombud som ska granska trafiksäkerhet, vägstandard och rastplatser. I arbetsuppgifterna ingår att notera farliga vägmiljöer och föreslå förbättringsåtgärder till Vägverket och kommunernas gatukontor. Vägombuden är medlemmar i Motormännens lokala klubbar runt om i landet.

För Hertz innebär samarbetet med Motormännen ytterligare ett steg i företagets satsning på ökad säkerhet och en positiv trafikmiljö.

- Vi har 11000 bilar som rullar på vägarna, så säkerhetsaspekten är givetvis viktig för oss och inom detta område är Motormännen en av de främsta aktörerna. Vägpatrullens insatser betyder mycket för de hundratusentals förare som årligen kör våra bilar, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz.

- Vägombuden gör en otroligt viktig insats för trafiksäkerheten. De granskar våra svenska vägar och påtalar fel och brister som måste åtgärdas, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Miljöaspekten är minst lika viktig som säkerhetsaspekten. De tolv bilarna är miljöbilar som kan köras på E85 bioetanol. Dessutom kommer samtliga resor att klimatkompenseras i FN-godkända projekt via Tricorona Climate Partner.

Vägpatrullens bilar kommer att finnas från Malmö i syd till Luleå i norr. Nytt för i år är att även bilister, yrkesförare, motorcyklister och gångtrafikanter uppmanas att ta kontakt med vägombuden om de har tips på farliga vägmiljöer som behöver åtgärdas. Tipsen kan mejlas till vagombud@motormannen.se. Mejladressen finns även tryckt på patrullbilarna.

Anders Tärnell, marknadschef Hertz, tfn 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24, anders.tarnell@hertz.se

Mikael Höög, pressansvarig Motormännen, tfn 08-690 38 51, mobil 070-343 55 99, mikael.hoog@motormannen.se

Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 8 000 uthyrningsstationer i 145 länder runt om i världen. Hertz hyr ut en bil per sekund dygnet runt vilket motsvarar cirka 32 miljoner bilar om året. Företaget grundades 1918 i Chicago och var då världens första biluthyrningsföretag. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se