2016 blev ett nytt rekordår för Hertz Biluthyrning i Sverige.

Nytt omsättningsrekord för Hertz Sverige

Fler uthyrningar till privatkunder och ökad digitalisering bidrog till att göra 2016 till ännu ett rekordår för Hertz. Biluthyrningsföretaget ökade omsättningen med sex procent förra året, där augusti var den enskilt starkaste månaden med en omsättning på över 100 miljoner kronor.

År 2016 blev ett bra år för Hertz i Sverige, som ökar föregående års rekordomsättning med sex procent. Totalt omsatte moderbolaget First Rent A Car AB tillsammans med sina franchisetagare drygt 942 miljoner kronor. Det blev också rekordsiffror för antalet uthyrningar. Nästan 470 000 hyrbilskunder valde Hertz under förra året, vilket är en uppgång med fem procent. Liksom föregående år var augusti den enskilt bästa månaden med en omsättning på över 100 miljoner kronor.

– Det är återigen privatmarknaden som växer mest. Det ser vi framför allt genom den ökade efterfrågan under sommarperioden, helger och lov. Dessutom märker vi av trenden att fler inser fördelarna med att hyra och dela bil istället för att äga, säger Patrik Cajtoft, COO och tillförordnad vd på Hertz Biluthyrning.

En annan trend är en större efterfrågan på digitala tjänster. Under 2016 ökade antalet Hertzhyror via automat kraftigt. Vid drygt 30 000 hyror hämtade kunderna hyrbilen via någon av de 40 självservicekioskerna – det är en ökning med 275 procent jämfört med föregående år.

– Under 2017 fortsätter vårt fokus på digitalisering, bland annat genom uppkopplade bilar. Ett annat fokusområde är tillgänglighet, där vi jobbar mycket med det personliga kundbemötandet och även utökar öppettiderna på vårt Sales Center under vardagar och helger, säger Patrik Cajtoft

Patrik Cajtoft, COO och tillförordnad vd Hertz, mobil 0708-66 57 80, e-post patrik.cajtoft@hertz.se

Hertz har hyrt ut bilar sedan 1918. Idag har vi cirka 8 800 uthyrningskontor i 150 länder. I Sverige har vi funnits sedan 1960 och vi kan i dagsläget erbjuda biluthyrning på 220 uthyrningskontor fördelade på 125 orter över hela landet. Hertz i Sverige är franchisetagare till Hertz International och ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. För mer information, besök www.hertz.se/omhertz