Sunfleet Carsharing är ”Årets gröna kapitalist”

Sunfleet Carsharing har utsetts till ”Årets gröna kapitalist” av Veckans Affärer. Priset, som delades ut för tredje gången, går till ett företag/person som är föregångare inom den gröna kapitalismen och som kombinerar affärs- och miljönytta på ett innovativt och modigt sätt.

Sunfleet har utsetts till ”Årets gröna kapitalist” av ekonomitidskriften Veckans Affärer. Sunfleet fick priset för att de med hjälp av en klimatsmart affärsidé har gett den kollektiva tanken ett grönare ansikte. De har dessutom bevisat att det går lika bra att utnyttja en produkt utan att behöva äga den. Övriga finalister var Myrorna och Giertz Vinimport.

– Vi är oerhört glada och stolta över beskedet att vi fick priset. Nu får vi äntligen ett ordentligt erkännande för vår produkt och den flexibilitet vår bilpoolslösning erbjuder, säger Susanne Malmström, operativ chef för Sunfleet Carsharing.

Priset, som är instiftat av Veckans affärer, delades ut för tredje gången och går till ett företag eller en person som är föregångare inom den gröna kapitalismen och som kombinerar affärs- och miljönytta på ett innovativt och modigt sätt. Juryn bestod av Miljöpartiets Maria Wetterstrand, Linda Magnusson, vd för O2 Vindel som vann priset år 2009, Helena Markstedt, generalsekreterare för Fairtrade Sverige, Åke Svensson, vd för Teknikföretagen, Per Grankvist, grundare av CSR i Praktiken och Pontus Schultz, förlagschef för Bonnier Tidsskrifter.

Sunfleet Carsharing är Sveriges största bilpoolsföretag med bilpooler på över 180 parkeringsplatser i 25 städer. Samtliga 340 bilar uppfyller regeringens definition av miljöbil. Företagets affärsidé utgår från en genuin miljönytta. Kunderna bokar bilen per timme och får ett sms som bekräftar vilken bil de ska använda och var den står. Bilen öppnas genom att svara på sms:et eller med ett smartcard som hålls mot en läsare på vindrutan. Bilnyckeln finns i handskfacket och blir tillgänglig genom en personlig kod. Upplägget är flexibelt och uppmuntrar kunderna till ett ansvarsfullt bilanvändande.

Susanne Malmström, verksamhetsansvarig Sunfleet, mobil 0706-83 17 83, e-post: susanne.malmstrom@sunfleet.com

Niklas Olsson, försäljningschef Sunfleet, mobil: 0734-28 00 30 , e-post: niklas.olsson@sunfleet.com

Sunfleet Carsharing är världens första bilpool med enbart miljöbilar. Företaget startade 1998 och har idag över 12 500 användare i 25 städer. Navet i verksamheten är ett avancerat Internetbaserat bokningssystem. Genom en telematiklösning som är installerad i alla fordon kommunicerar bil, mobiltelefon och datasystem trådlöst. Sunfleet Carsharing är en del av Hertz Sverige och Volvo Personbilar Sverige.  Företaget är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.sunfleet.com

Hertz är världens ledande biluthyrningsföretag med över 8 000 uthyrningskontor i 154 länder runt om i världen. I över 90 år har Hertz levererat hyrbilslösningar av högsta kvalitet till såväl företagskunder som privatresenärer. Hertz Sverige är ett företag inom Volvo Personvagnarsfären och är miljöcertifierat enligt ISO 14001. För mer information, besök gärna www.hertz.se