Ta med cykeln och kanoten på bilsemestern i sommar

Ta med cykeln och kanoten på bilsemestern i sommar

Hertz fokuserar ytterligare på kunder med en aktiv fritid när de nu erbjuder cykelhållare och kanothållare till hyrbilen. Sedan tidigare finns bland annat takboxar, skidräcken och takräcken att hyra. Inför sommaren lanseras även en helt ny gps.

Hertz breddar utbudet av tillbehör till hyrbilen. Bland nyheterna märks cykelhållare och kanot-/kajakhållare. Dessutom lanseras en helt ny gps i det svenska Hertznätverket.

– Eftersom många av våra kunder lever ett aktivt friluftsliv har vi haft en stor efterfrågan på den här typen av produkter. Vi hoppas kunna erbjuda såväl cykel- som kanothållare på fler kontor framöver, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz i Sverige.

Cykelhållaren, som kan transportera två till fyra cyklar, är anpassad för bilar med dragkrok. I Hertzflottan innebär det Volvo XC70. Hållaren monteras på bilens dragkula och med den låga lasthöjden kan man enkelt fästa cyklarna. Cyklarna hålls stabilt på plats med en ramhållare som har en dubbel låsfunktion – cyklarna låses fast vid hållaren och hållaren låses fast vid dragkroken. En fotmanövrerad tiltfunktion gör att bagageutrymmet är lättåtkomligt även när cyklarna är monterade. Kanot-/kajakhållaren, som kan monteras på Volvo V70 och XC70, kan enkelt justeras till en mängd olika typer av skrov. De kraftiga spännbanden håller kajaken/kanoten på plats och den gummivadderade insidan och gummiskydden runt spännena skyddar både kanoten och bilen från att repas vid lastning och transport. Såväl cykel- som kanot-/kajakhållare kommer inledningsvis att vara tillgängliga för uthyrning på Hertzkontoret på Vasagatan i Stockholm.

Inför semesterperioden lanseras även en ny version av gps:en Hertz Neverlost. Jämfört med sina föregångare innehåller den här gps:en, av märket Tom Tom, en rad nya funktioner exempelvis större skärm, kartor som kan uppdateras dagligen och TMC trafikinformation om vägarbeten, trafikolyckor och liknande. Dessutom har kartor över tre nya länder tillkommit i den nya versionen, som därmed täcker 45 europeiska länder.

– Trots att många har en smartphone ser vi ingen mättnad i efterfrågan av Hertz NeverLost – snarare tvärtom. Därför känns det väldigt bra att vi kan erbjuda en ny, förbättrad gps inför sommaren, säger Anders Tärnell.

Sedan tidigare finns även takboxar, skidräcken, takräcken och handreglage för personer med nedsatt rörelsefunktion. För mer information om Hertz olika tillval, se www.hertz.se.

Anders Tärnell, marknadschef Hertz, telefon 08-657 30 02, mobil 0708-52 99 24, e-post: anders.tarnell@hertz.se

Hertz har hyrt ut bilar sedan 1918. Idag har vi cirka 8 800 uthyrningskontor i 150 länder. I Sverige har vi funnits sedan 1960 och vi kan i dagsläget erbjuda biluthyrning på 220 uthyrningskontor fördelade på 125 orter över hela landet. Hertz i Sverige är franchisetagare till Hertz International och ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. För mer information, besök www.hertz.se/omhertz