Tre av fyra sjunger i bilen

Tre av fyra sjunger i bilen

Musiken flödar på de svenska bilvägarna – både ur stereon och ur förarna. Det visar en ny undersökning genomförd av Hertz Biluthyrning i samarbete med TNS SIFO. Två av tre som kör bil regelbundet lyssnar dagligen på musik i bilen. Tre av fyra sjunger eller visslar i bilen. Radion är fortfarande den dominerande musikkällan i bilen – bara en av tjugo använder mobilen för att spela musik.

Hertz Biluthyrning har i samarbete med TNS SIFO undersökt hur folk lyssnar på musik i bilen. Två av tre som kör bil regelbundet lyssnar dagligen på musik under bilresan och var fjärde lyssnar på musik flera gånger i veckan. Tre av fyra sjunger eller visslar i bilen. I Övre Norrland sjungs det något mindre än i övriga regioner.

Undersökningen visar också att bilradion är den främsta musikkällan: nio av tio lyssnar på musik via radion. Knappt en av tjugo lyssnar på musik via mobiltelefonen, medan över hälften lyssnar på CD-skivor. Det är vanligare att lyssna på musik via CD i Norra Mellansverige jämfört med övriga regioner. Majoriteten av dem som lyssnar på musik via mobilen använder musiktjänsten Spotify. Högst andel Spotifyanvändare finns i Småland (inklusive Öland och Gotland), följt av Stockholm.

Stockholmare lyssnar mer på klassisk musik, soul, house och electronica än övriga Sverige. I Mellersta Norrland väljer man i större utsträckning än i övriga regioner att lyssna på rock, country och dansband under bilresan. Opera är vanligast i Sydsverige, men lyssnas på i mycket liten utsträckning i Mellersta och Övre Norrland. Klassiker som Elvis Presley, Bruce Springsteen och Beatles, men också svenska favoriter som Lars Winnerbäck, Laleh och Kent återfinns bland de populäraste artisterna. Bland favoritlåtarna finns rockklassiker som ”Hotel California” med Eagles och Loreens Eurovisionvinnare ”Euphoria”.

– Det är kanske dags att ta kål på myten att alla sjunger i duschen. Undersökningen visar att det är mycket vanligare att man sjunger i bilen än i duschen. Kanske ser man tiden i bilen som ett bra tillfälle att släppa loss. Helt klart är i alla fall att musiken flödar på de svenska vägarna, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz Biluthyrning.

Undersökningen genomfördes i april 2012. Totalt genomfördes 2 000 intervjuer med personer ur TNS SIFO:s nationella webbpanel.

Nedladdningsbart
Hertz har tagit fram en grafik som sammanfattar undersökningen (infographic) som kan laddas ned fritt och återpubliceras. Det finns även en spellista med de trettio populäraste låtarna att ladda ned och lyssna på via Spotify.

Infographic - Musik i bilen 2012
Spellista för Spotify - Sveriges 30 populäraste billåtar

Anders Tärnell, marknadschef, Hertz, telefon: 08-657 30 02, 0708-52 99 24,
anders.tarnell@hertz.se