Pressmeddelande -

HP breddar sitt utbud inom klientvirtualisering och gör arbetet säkrare, pålitligare och enklare

STOCKHOLM, 27 maj 2010 – HP breddar nu sitt utbud inom klientvirtualisering för företag. De nya erbjudandena är tänkta att hjälpa till att minska kostnaderna och komplexiteten när det gäller klientvirtualisering och samtidigt förbättra användarupplevelsen.

Bland de nya erbjudandena som presenterades på konferensen Citrix Synergy 2010 finns:

• HP 4320t Mobile Thin Client är utformad för att möta de krav på säkerhet och pålitlighet som anställda som jobbar på distans kräver.
  • HPs skrivbordsbaserade tunna klientserie har nu bättre multimediakapacitet.
  • HP har i samarbete med Citrix utvecklat nya referensarkitekturer för virtuell skrivbordsinfrastruktur (VDI) till XenDesktop och XenServer. De nya arkitekturerna minskar risken för förlust och stöld av data. De är enklare och billigare att hantera och förser användarna med samma funktionalitet som en oberoende stationär dator.
  • HP Compaq Elite 8000 Business Desktop och HP EliteBook 8440p  är de första Citrix-anpassade plattformarna som förväntas stödja den nyligen tillkännagivna Citrix XenClient Hypervisor-tekniken. Stödet för Citrix XenClient ger kraften att hantera de mest krävande affärstillämpningar och utgör en säker, centralt hanterad virtuell maskin för affärskunder.

"HPs omfattande utbud inom klientvirtualisering gör att kunderna kan välja precis de komponenter de behöver för sin infrastruktur och användarbas”, säger Charl Snyman, Vice President and General Manager, HP Personal Systems Group, Europa, Mellan Östern och Afrika (EMEA). "Vi förser våra kunder med beprövad teknik som passar deras unika miljöer – från innovativa skrivbordsklienter eller mobila, tunna klienter och traditionella, fullt utrustade datorer som möjliggör klientvirtualisering, till våra förinställda och testade referensarkitekturer. Dessa hjälper kunderna att utforma den rätta kombinationen av hårdvara, mjukvara och tjänster för deras affärsverksamhet."

Säkrare och mer lätthanterlig mobilitet

I takt med att skrivbordsvirtualiseringen sprider sig ökar behovet av pålitliga, tunna klienter för de som arbetar på distans. Den nya HP 4320t Mobile Thin Client ger säker tillgång till serverbaserade virtuella eller blad-pc-lösningar och är lika mobil som en bärbar dator. Användaren lagrar data på en säker och centraliserad server istället för på hårddisken. All data är därför i säkert förvar om den tunna klienten skulle tappas bort eller bli stulen.

HP 4320t Mobile Thin Client innebär en expansion av HPs redan breda utbud av tunna klienter, VDI och bladklienter. Den väger 1,95 kg och har en ytbehandling i borstat aluminium som är såväl stilren som stryktålig. Den eleganta designen innefattar ett spillskyddat tangentbord och integrerad pekplatta.

Nedan presenteras fler funktioner:

• Smidig 13,3-tums bakgrundsbelyst och högupplöst led-skärm i proportionerna 16:9, vilket ger bra  ljus, kontrast och klarhet.
  • Hdmi-port som gör att klienten kan kopplas direkt till hd-skärmar.
  • Flera batterialternativ, bland annat ett 6-cellsbatteri för lägre vikt eller HPs 9-celliga Li-Ion Primary Battery för längre batteritid.
  • Förinstallerat Windows® Embedded Standard, File Based Write Filter och Enhanced Write Filter. Tillsammans med HP Virtual Client Essentials förenklar dessa lösningar arbetet för it-avdelningar och mobila proffs.
  • Enhanced Write Filter (EWF) hjälper till att förhindra oönskade skrivningar till solid state-moduler så som installationer och nedladdningar.

• Säkerhetsalternativ för usb-lagring som ger automatiserad kontroll över läs- och skrivrättigheter för inkopplade usb-minnen.

HP 4320t bidrar till att minska arbetsbördan för it-avdelningar genom hanteringsfunktioner som HP ThinState-verktyg, HP Device Manager och det förinstallerade Altiris Deployment Solution. Med hjälp av integrerade trådlösa tekniker som wlan och lan kan mobila användare enkelt koppla upp sig.

Förbättrade multimediaupplevelser för tunna skrivbordsklienter

Adobe® Flash-baserad video förekommer nästan överallt på nätet idag, från företags internutbildningar till YouTube. Remote Desktop Protocol (RDP) 6, ett av de vanligaste VDI-protokollen som används av VMware View- och Microsoft® Remote Desktop Services-miljöer, stödjer inte Flash i sina ursprungsformer. HPs nya RDP Enhancements for Adobe Flash Redirection avkodar och spelar inbäddad Flash, vilket förbättrar användarnas produktivitet och kommunikation.

HP RDP Enhancements för Adobe Flash Redirection finns till HPs tunna klienter av Flexible- och Performance-modell. Lösningen avkodar Flash-media genom att utnyttja klientprocessorer istället för serverprocessorer, vilket sänker belastningen på servern. Detta ökar också skalbarheten, eftersom kunderna kan ha fler användare per server och det minskar dessutom den totala ägandekostnaden.

Enklare att utforma en VDI-miljö

HPs och Citrixs nya VDI-referensarkitekturer erbjuder funktionaliteten hos en fristående skrivbordsdator och möjliggör gemensam hantering av både fysiska och virtuella infrastrukturer från samma centraliserade konsol.

HPs omfattande referensarkitekturer har byggts med hjälp av företagets stora erfarenhet av att testa och simulera verkliga arbetsbördor. De innebär därför lägre risk, levererar förutsägbara resultat och minskar tiden som behövs för att ta nya VDI-miljöer i bruk.

VDI-lösningen som utvecklats av HP och Citrix stöder mer än 1 000 användare av XenDesktop 4.0, XenServer 5.5 eller Provisioning Server 5.1. Den innehåller HPs BladeSystem c-Class eller HP ProLiant-servrar med Flex 10-teknik för virtuell koppling, lagring och nätverksteknik från HP samt tunna klienter av modell HP t5740 eller HP t5325, beroende på slutanvändarens krav.

Var och en av referensarkitekturerna kan skalas upp eller ned till att passa förändrade affärsbehov. De kan också kompletteras med HPs breda utbud av tjänster för bland annat planering, implementering och support.

Pris och tillgänglighet(1)

HP 4320t Mobile Thin Client väntas bli tillgänglig denna månad och kommer att kosta 4500 SEK.

HP RDP Enhancements for Flash Redirection kommer finnas tillgängliga i juni som ett nedladdningsbart tillägg på HP.com för 150 SEK.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Magnus Janson produktchef tunna klienter och arbetsstationer för HP Sverige, Tel: 08-524 945 40

Tonje Mauno, PR-ansvarig, Edelman, Tel: 08-54 54 55 77

Om HP

HP skapar nya möjligheter för teknologi att göra en positiv insats för människor, företag och samhälle. HP, världens största teknikföretag, har ett utbud som täcker utskrifter, persondatorer, mjukvara, tjänster samt it-infrastruktur. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com.

(1) Beräknat listpris. Faktiskt pris kan variera.

Adobe is a trademark of Adobe Systems Incorporated. Microsoft and Windows are U.S. registered trademarks of Microsoft Corporation.

This news release contains forward-looking statements that involve risks, uncertainties and assumptions. If such risks or uncertainties materialize or such assumptions prove incorrect, the results of HP and its consolidated subsidiaries could differ materially from those expressed or implied by such forward-looking statements and assumptions. All statements other than statements of historical fact are statements that could be deemed forward-looking statements, including but not limited to statements of the plans, strategies and objectives of management for future operations; any statements concerning expected development, performance or market share relating to products and services; any statements regarding anticipated operational and financial results; any statements of expectation or belief; and any statements of assumptions underlying any of the foregoing. Risks, uncertainties and assumptions include macroeconomic and geopolitical trends and events; the execution and performance of contracts by HP and its customers, suppliers and partners; the achievement of expected operational and financial results; and other risks that are described in HP’s Quarterly Report on Form 10-Q for the fiscal quarter ended January 31, 2010 and HP’s other filings with the Securities and Exchange Commission, including but not limited to HP’s Annual Report on Form 10-K for the fiscal year ended October 31, 2009. HP assumes no obligation and does not intend to update these forward-looking statements.

© 2010 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice.

The only warranties for HP products and services are set forth in the express warranty statements accompanying such products and services. Nothing herein should be construed as constituting an additional warranty. HP shall not be liable for technical or editorial errors or omissions contained herein.

• hp 4320t mobile thin client
  • tunna klienter
  • klientvirtualisering
  • virtualisering