HP presenterar bärbara datorer med ny AMD-teknologi

Stockholm 4 juli, 2011 – HP utvidgar nu sin bärbara produktportfölj både för företag och privatpersoner. De fyra nya modellerna använder AMD:s VISION-teknologi för prestanda i toppklass till ett överkomligt pris.

Bland modeller med AMD-teknologi finns produkter i HP Pavilion dv6- och dv7-serierna. Där är vissa modeller dessutom är utrustade med HP:s nyckelfunktioner HP CoolSense och HP Beats™  Audio. Med datorerna i dv-serierna får man tack vare AMD:s nya plattform mer än dubbelt så bra grafisk prestanda jämfört med tidigare generationers datorer med integrerad grafik(1).

Underhållning i högsta klass

HP Pavilion dv6 och HP Pavilion dv7 har de bästa förutsättningarna att ge dig förstklassig underhållning. Med funktioner såsom HP CoolSense, HP True Vision HD webcam och HP Beats™  Audio får du ut det mesta av din dator(6). Med AMD-kretsar som är designade för att göra datorn snabbare samtidigt som batteritiden förlängs kan du njuta av funktionerna ännu längre. AMD-baserade HP Pavilion dv-modeller växlar automatiskt mellan de olika grafiklägena (single eller dual graphics) för att balansera prestanda med strömförbrukning optimalt.  Utöver det justerar AMD Perfect Picture HD(2) färg och kontrast på skärmen för att få exempelvis mer realistisk återgivning av hudtoner och mer levande filmvisning.

-         Vi vill alltid ge våra användare anpassningsbara, pålitliga och snygga datorer till ett bra pris. HP Pavilion dv-datorerna har AMD Fusion APUs och hör till HPs designkoncept MUSE. HP ProBook 6465b och HP ProBook 4535s utökar i sin tur HPs FORGE designer för företagsdatorer, säger Charl Snyman, Vice President och General Manager, HP Personal Systems Group EMEA.

AMD ger längre batteritid och förbättrad prestanda

Med AMD VISION Pro Technology och AMD Radeon™ Dual Graphics(4) på ProBook 4535s samt UMA grafik på ProBook 6465b blir du mer produktiv. Detta då du genom multitasking kan sitta i en videokonferens, surfa och använda grafikintensiva funktioner samtidigt. Med AMD AllDay™ Power får du utöver det även förlängd batteritid(5)

HP ProBook 6465b med AMD VISION Pro technology har ökad säkerhet och prestanda tillsammans med ett snyggt och tåligt yttre tack vare HP DuraFinish. HP ProBook 4535s har en borstad aluminium finish i grå metal samt integrerad webbkamera i HD(2).

-         HPs och AMDs samarbete fortsätter hela tiden att utvecklas då vi vill ge våra användare produkter i toppklass. AMD Fusion APUs ger den perfekta blandningen av styrka, prestanda och klar grafik och kompletteras av VISION-teknologin från AMD, säger Leslie Sobon, corporate vice president, Worldwide Marketing, AMD.

Pris och tillgänglighet

—      HP Pavilion dv6 finns tillgänglig i juli och kostar från 5990 kr inkl moms och HP Pavilion dv7 finns tillgänglig i juli och kostar från 6990 kr inkl moms.

—      HP ProBook 6465b finns tillgänglig nu och kostar från 6950 kr inkl moms.

—      HP ProBook 4535s finns tillgänglig nu och kostar från 5950 kr inkl moms.

Staffan Sjöberg, Produktchef för HPs konsumentdatorer, 08 52 49 48 14, staffan.sjoberg@hp.com.

Olle Lundberg, Produktchef bärbara företagsdatorer, 08-524 95 761, olle.lundberg@hp.com.

Elin Hammarberg, PR-ansvarig Edelman, 08- 54 54 55 81, elin.hammarberg@edelman.com.

(1)       Baserat på 3DMark06 tester med AMD A4 APU vs. Phenom N870 med integrerad grafik med liknande konfigurering.

(2)       HD material behövs för att se bilder i HD.

(3)       Batteritiden varierar beroende på model, konfigurering, användande med mera. Kapaciteten på batteriet försämras med tiden. Se www.bapco.com/products/mobilemark2007.

(4)       AMD Radeon Dual Graphics kräver en AMD “A” series APU samt en AMD Radeon grafikkonfigurering och finns tillgänglig på Windows® 7 Professional, Home Premium och/eller Home Basic OS. Med AMD Radeon Dual Graphics, kan det finnas vissa system som inte stöder grafiska filmer och visningar. (Till exempel AMD Eyefinity technology stöds inte och  OpenGL applikationer kommer köras på APU).

(5)       Se MobileMark07 battery benchmark www.bapco.com/products/mobilemark2007.

(6)       Gäller vissa modeller

• hp beats™ audio
  • hp true vision hd webcam
  • hp coolsense
  • företagsdator
  • bärbara datorer
  • dator
  • amd perfect picture hd
  • vision-teknologi
  • amd
  • hp probook 6465b
  • hp probook 4535s
  • hp pavilion dv7
  • hp pavilion dv6

Om HP

HP skapar nya möjligheter för tekniken att ge en meningsfull och positiv inverkan på människor, företag, myndigheter och samhälle. Som världens största teknikföretag erbjuder HP ett utbud som spänner över utskrifts- och datorprodukter, mjukvara, tjänster och it-infrastruktur. Genom att kombinera molnet med anslutningsmöjligheter skapar HP säkra, situationsanpassade upplevelser för en uppkopplad värld. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com.

Richard Yams

Presskontakt Presskontakt, Burson-Marsteller Server, storage, mjukvara, nätverk och tjänster 076 546 12 09

Åsa Frykberg

Presskontakt Presskontakt, Prat PR Porter Novelli Skrivare och datorer för konsumenter och företag samt tjänster och tillbehör för dessa 031-381 88 51