Programsläpp – Offentliga Affärer i Almedalen 2018

Programsläpp – Offentliga Affärer i Almedalen 2018

Offentliga Affärer är som vanligt på plats under politikerveckan i Visby. Nu släpper vi programmet till fyra fullspäckade dagar som erbjuder högaktuella seminarier och paneldebatter som bland annat tar upp: Ledarskap och Digitalisering, Offentlig Upphandling & Offentliga inköp, Välfärd och hållbarhet samt Trygg och Säkerhet.

Det är åttonde året i rad vi arrangerar seminarier tillsammans med relevanta partners på teman som vi även bevakar redaktionellt. Du hittar oss mitt i stråket på Strandvägen 4 alldeles intill Wisby Strand Congress.

Programmet startar redan på måndagen 2 juli kl 10.00 och avslutas på onsdag kväll.

Några av programpunkterna:

I samtalet Det offentliga ledarskapet som bidrar till fortsatt välfärd, hur ser det ut? Talar Laura Hartman, Ordf. Tillitsdelegationen, Katarina von Goës, Kanslichef på Expertgruppen för digitala investeringar, , Regeringskansliet, Joakim Jansson, Grundare - Digital Transformation Enabler, DigJourney och Sofia Gerstenfeld, VD, Visma Enterprise om dagens snabbt föränderliga samhälle med bland annat digitalisering och trygghetsfrågor som möjlighet och utmaning för såväl ledare som politiker, vilket gör ledarskapet viktigare är någonsin.

Vilken ledare och vilket ledarskap krävs när förändringsresan skall ske i samklang med kravet på fortsatt välfärd?

Alla vill ha ett tryggare samhälle, men hur?
Med utgångspunkt i medborgare och offentliganställdas ökade känsla av otrygghet och oro inför framtiden låter vi panelen bestående av Hans Wallmark, Försvarspolitisk talesperson, Moderaterna, Heike Erkers, Förbundsordförande, Akademikerförbundet SSR och Emil Broberg, 3:e vice ordförande, SKL svara på hur de vill komma till rätta med problemen.

Nationella strategier och förebyggande planer har tagits fram av den sittande regeringen, men hur går vi vidare?

Christer Olsson, Inspiratör, föreläsare, författare, utbildare, coach, ambassadör Star for Livet, CO Group AB talar i programpunkten Hur kan ditt ledarskap bidra till att få fart på digitaliseringen av det offentliga Sverige? om hur Sverige  länge har legat i toppen av många undersökningar kring digitalisering, på området e-förvaltning går det något trögare och på senare tid har vi tappat styrfarten och blivit omsprungna av Danmark i EUs senaste mätning.

Han menar att vill vi få fart på digitaliseringen handlar det främst om ledarskapet.

Detta och mycket mer tar du del av hos Offentliga Affärer i Almedalen 2018.

Hela programmet laddar du enkelt ner här!

Likt tidigare år ser vi framemot en intensiv, intressant och fartfylld Almedalsvecka och vi hoppas träffa dig där!

Välkommen!