130 miljarder kronor tvättas i Sverige varje år – nu samlar den årliga arenan experterna

Omfattningen av penningtvätt och finansiering av terrorism är svår att bedöma men anses vara betydande. Enligt United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) uppgår penningtvätt uppskattningsvis till 2 – 5 % av BNP globalt och enligt Ekobrottsmyndigheten ca 130 miljarder kronor bara i Sverige. Samtidigt läggs det miljardbelopp på att bekämpa den ekonomiska brottsligheten och det uppskattas enligt Transparency International EU att inom EU beslagtas endast 2,2 % av vinningen. Här måste alla aktörer göra mer, från regeringen till finansbranschen.

Den 24 – 25 april 2024 samlas svenska som såväl internationella experter på den årliga arenan: Penningtvättsdagarna. Syftet med dessa två dagarna är att samla branschen – relevanta organisationer, yrkesverksamma och ledande experter för att reflektera, utbilda och kompetensutveckla yrkesverksamma på området. Några av organisationer som är på plats under dessa fullspäckade dagar är bland annat Finansinspektionen, Ekobrottsmyndigheten och Svenska Bankföreningen.

En av årets internationella gäster är Graham Barrow, Director, The Dark Money Files.

“One of the biggest challenges is trying to draw the distinction between financial crime compliance risk and financial crime risk. Often a firm will focus more on maintaining a good relationship with their regulator than aggressively tackling potential illicit financial flows within their businesses”, säger Graham Barrow.

Konferensen välkomnar internationella och svenska experter som delar med sig av kunskap, utmaningar, nyheter, erfarenheter och presenterar de bästa metoderna för att motverka just penningtvätt och finansiering av terrorism.

”Vi hoppas att Penningtvättsdagarna 2024 ska bidra till ökad medvetenhet och kunskap. Genom samarbeten med myndigheter, organisationer och företag relevanta för konferensen har vi skapat en arena som höjer kompetensen, ökar medvetenheten och ger konferensens besökare konkreta tips och verktyg”, säger Adina Samuelsson, projektledare, Penningtvättsdagarna.

Vilka vitala åtgärder krävs för att effektivt bekämpa penningtvätt och finansiering av terrorism? Vilket recept är mest effektivt i kampen mot penningtvätt och finansiering av terrorism? När ser vi ett trendbrott och en minskning? Hur kan alla aktörer göra mer?

Utforska dessa komplexa utmaningar och ta del av de mest effektiva åtgärderna när experterna möts. Arenan är en unik sammankomst av organisationer, etablerade experter och yrkesverksamma som arbetar med att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.

Penningtvättsdagarna tar plats på Münchenbryggeriet, Stockholm den 24 – 25 april 2024.

För information kontakta:

adina.samuelsson@hexanova.se