Årets Folkhälsokommun

Årets Folkhälsokommun

Svensk förening för folkhälsoarbete (SFFF) delade ut priset för Årets Folkhälsokommun 2016 under Beteende & Folkhälsa i Stockholm. År 2009 utlyste SFFF för första gången tävlingen Årets folkhälsokommun, vilka granskar folkhälsoarbetet på organisa­tionsnivå och bedömer i vilken grad det kan ses som strategiskt och systematisk.

Priset för utmärkelsen 2016 gick till Mönsterås kommun med motiveringen:

För att vara en så relativt liten kommun (ca 13 000 invånare) är Mönsterås kommuns folkhälsoarbete både systematiskt och strukturerat och har en tydlig, konkret och praktisk målstruktur kopplat till tydliga rutiner för uppföljning som ger konkreta besked om vad som fungerat bra eller mindre bra.

Den politiska ledningen av folkhälsoarbetet är väl förankrat i kommunens högsta ledning.

Vi uppskattar särskilt arbetet med hälsan i ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv samt att
kommunen väl integrerar civilsamhället i sitt folkhälsoarbete.

Vår bedömning avser hur arbetet har bedrivits, och vi kan inte uttala oss om effekterna på
befolkningens hälsa. Den frågan överlåter vi till kommunen själva att svara på.