Hon är 2019 års nyskapande chef

Hon är 2019 års nyskapande chef

Sara Penje, utvecklingschef, Lidingö stad, är Årets Nyskapande Chef 2019.

– Jag är euforisk! Det är jätteroligt och hedrande när man blir lyft på det här sättet, förklarade hon för OFFENTLIGA AFFÄRER direkt efter prisutdelningen på onsdagens kväll under Offentlig Chef i Sundsvall.

Motiveringen:
Genom att våga utmana invanda strukturer har Sara Penje bidragit till att som utvecklingschef skapa ett förändringsklimat i hela kommunen. Hon är en mästare på att motivera folk och få dem med sig samt bygger en samarbetskultur. Genom ett nyskapande arbetssätt har Sara Penje bl.a. omvandlat en hel förvaltning från analog till digital och inkluderat medarbetare som ingen trodde skulle befatta sig med en dator!

På fråga varför hon själv tror att hon nominerades och vann svarar hon att hon är bra på att få andra att tro att de kan.

– Jag är nyskapande och genuint nyfiken på vad människor gör. Att motivera medarbetare är något som kommer inifrån, att få dem att se nyttan, förklarade hon.

Årets nyskapande chef är ett pris instiftat av tidningen Offentliga Affärer, tänkt att prisa de som gjort ett extra utvecklingsarbete kring organisationsutveckling eller digitalisering som förbättrat organisationen.