Nacka kommun blir värdstad för Offentlig Chef 2024, Sveriges främsta mötesplats för offentliga chefer och ledare.

Offentlig Chef är mötesplatsen och konferensen för beslutsfattare och/eller de som har personalansvar inom det offentliga Sverige. Här träffas branschkollegor och en rad spännande och namnkunniga föreläsare, experter, politiker och andra omtalade och i högsta grad högaktuella profiler som alla verkar för att skapa goda förutsättningar för chefer och ledare i offentlig sektor.

Vi frågade Urban Nilsson, VD för Hexanova Media Group vars dotterbolag arrangerar Offentlig Chef varför det är viktigt med en värdstad och hur han ser på Nacka kommun som värd för konferensen.

- Vi som arrangör får ofta propåer från kommuner som vill agera värd för våra arrangemang, men vi behöver av flera skäl vara restriktiva i vår hållning även om vi ser en värd kommun som mycket viktigt för evenemanget. Detta av framförallt logistiska och tillgänglighets skäl.

I Offentlig Chefs fall har det varit viktigt att samverka med kommuner som ligger i topp avseende ledarskap. Nacka är definitivt en sådan kommun, men de visar även stort engagemang kring innovation och digitalisering vilket är områden som kommer spegla konferensprogrammet framgent.

Det är vidare viktigt för oss att samverka med partner där vi känner stort engagemang kring att bygga ett starkt program likväl som att fortsatt verka för många deltagare från såväl den egna kommunen, närområdet och hela landet.

Offentlig Chef är en nationell mötesplats kring Offentligt ledarskap och vi vill fortsatt vara den främsta konferensen på området. Då krävs starka samarbeten och i Nacka hittar vi detta.

Vi fick även chansen att fråga Victor Kilén, Stadsdirektör Nacka kommun, om varför Nacka valt att agera värd för Offentlig Chef 2024.
- Bra ledarskap är viktigt för alla, såväl oss i Nacka kommun som andra offentliga organisationer.

Speciellt i en tid som denna då digitaliseringen öppnar nya möjligheter med automatiserade beslut och AI. Då är det viktigt med transformativt ledarskap och att leda organisationer i förändring.

Nacka vill genom vår medverkan därför bidra till en positiv samhällsutveckling tillsammans med andra samhällsaktörer, samtidigt som konferensen utgör en god plattform för våra egna medarbetares och chefers kompetensutveckling.

Välkommen till Offentlig Chef 2024 för att utvecklas tillsammans med hundratals
chefer och ledare från hela Sverige!