Penningtvättsdagarna i Stockholm 3–4 maj 2023

Han har rapporterat om allt från korruptionsskandaler, terroristattacker och konflikter till att följasvarta pengars väg över hela världen. Nu kommer han till Sverige! Möt Tom Burgis, den grävandejournalisten som har rapporterat från mer än 40 länder. Han deltar på konferensenPenningtvättsdagarna 2023 – arenan mot penningtvätt och finansiering av våldsbejakandeextremism.

Tom är författare till den storsäljande boken Kleptopia: How Dirty Money Is Conquering the Worldoch kommer att rapportera för den brittiska dagstidningen The Guardian under våren 2023. UnderPenningtvättsdagarna lyfter Tom sina erfarenheter av den osminkade sanningen bakompenningtvätt.

Det finns idag inga säkra uppskattningar av hur mycket pengar som tvättas varje år, men sannoliktrör det sig om mångmiljardbelopp.

Vilka åtgärder är nödvändiga för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism? Ärförutsättningarna rättvisa? Nu samlas de ledande experterna från bland annat Center motvåldsbejakande extremism (CVE), Ekobrottsmyndigheten, Finansinspektionen, organisationer ochrelevanta företag under två fullspäckade dagar.

– Vi hoppas att Penningtvättsdagarna ska bidra till ökad medvetenhet och kunskap om penningtvättoch finansiering av våldsbejakande extremism. Genom samarbeten med myndigheter,organisationer och företag relevanta för konferensen har vi skapat en arena som höjerkompetensen, lyfter frågorna och ökar medvetenheten, säger Urban Nilsson, VD förkonferensarrangören, Hexanova Events.

Penningtvättsdagarna tar plats på Münchenbryggeriet, Stockholm den 3-4 maj 2023. Konferensen ären unik sammankomst av etablerade experter inom penningtvätt och finansiering av terrorism ochvåldsbejakande extremism.

För mer information kontakta:
PROJEKTLEDARE
Mail: adina.samuelsson@hexanova.se