Pressinbjudan till Upphandlingsdagarna 2016 (27-28 januari)

Pressinbjudan till Upphandlingsdagarna 2016 (27-28 januari)

Hur blir framtidens offentliga upphandling? Varför sköt ministern upp den nya lagstiftningen? Detta och många fler frågor kring offentlig upphandling kan du ställa till Civilminister Ardalan Shekarabi. Professor Sue Arrowsmith är på platsför första gången i Sverige och berättar hur hon tror att nya EU-lagstiftningen kommer att se ut i framtiden.

Missa inte att bevaka debatten under namnet ”Går det att köpa guld och betala för sand”, där flertalet namnkunniga medverkar. Temat på årets Upphandlingsdagar är "Superupphandlingsåret". Nedan följer ett axplock ur programmet:

ONSDAG 27 JANUARI:

09.10Huvudmoderatorn Erik Blix öppnar Upphandlingsdagarna 2016!

09.20 - 10.00Så ska Sverige bli bäst på offentlig upphandling
Vi välkomnar vi Civilminister Ardalan Shekarabi som bland annat pratar om hur Regeringen har tänkt utveckla den svenska offentliga upphandlingen som verktyg för välfärd och till gagn för medborgarna.

10.00 - 10-50 The fundamentals of EU procurement law

Professor Sue Arrowsmith gives us her view of the developments over the past ten years in the EU’s legislative process regarding public procurement and explains the possible consequences and future alternative routes.

Sue Arrowsmith, Achilles Professor of Public Procurement Law and Policy, University of Nottingham

11.20- 12.10 DEBATT: Går det att köpa guld och betala för sand?

Sverige är ett av få länder som sägs gå mot trenden och istället för att minska antalet upphandlingar enligt lägsta pris ökar man antalet. Ofta nämns ”bästa pris” eller ”mest ekonomiskt fördelaktiga pris”. Är det möjligt eller ens rimligt att begära högsta kvalitet till lägsta pris?

Dan Sjöblom, Generaldirektör, Konkurrensverket, Mathias Sylvan, Fristående konsult och debattör inom offentlig upphandling, Lidingö stad, Eva-Lotta Löwstedt Lundell, VD, SKL Kommentus, Ann-Christin Nykvist, Generaldirektör, Upphandlingsmyndigheten, Anders Morin, Ansvarig välfärdspolitik, Svenskt Näringsliv och Henrik Karlsson, Ordförande, Sveriges Offentliga Inköpare

13.20 - 14.00
The new OECD Recommendation for effective implementation of public procurement systems - a XXI Standard?

The OECD adopted in February 2015 a new recommendation on public procurement covering all key aspects of a public procurement system. OECD supports governments in reforming public procurement systems for sustainable and inclusive growth. The presentation will provide an overview of the new OECD Recommendation and the work of the OECD in the field of public procurement.

Paulo Magina, Head of the Public Procurement Unit at the Public Governance Directorate, OECD

TORSDAG 28 JANUARI

09.00 Huvudmoderatorn Erik Blix hälsar välkommen

09.05 - 09.50 Upphandlingsmyndigheten – Så ger vi dig vårt bästa stöd

Generaldirektören presenterar nyheter och aktuella uppdrag, samtidigt som du ges möjlighet att inkomma med dina förslag på stödfunktioner i det framtida uppdraget direkt till myndighetens representanter.

Ann-Christin Nykvist, Generaldirektör, Upphandlingsmyndigheten.

09.50 - 10.30 PANELSAMTAL: Korruption i offentlig upphandling

Vilka är de faktiska utmaningarna i arbetet mot korruption ur aspekten offentlig upphandling? Hur kan korruptionen se ut och vilka riskområden ska vi vara uppmärksamma på? Hur förhåller sig lagar om upphandling till mutbrottslagstiftningen och hur ska vi arbeta för att undvika risken att utsättas för korruption?

Alf Johansson, Chefsåklagare, Riksenheten mot korruption, Marie Baumgarts, Director Corporate Responsibility, Tele2 och Robert Westerdahl, Chefsjurist, SJ. Samtalsledare: Helena Sundén, Generalsekreterare, Institutet Mot Mutor.

11.00 - 11.40
The New Competition Principle in the New Directives – What will be the practical effects on public procurement in Europe and Sweden?

With the new directives on public procurement which will be implemented next year, there will be a completely new – sixth – principle on procurement: the competition principle. Listen to some of the competition principle’s long term practical consequences for future public procurement

Dr. Albert Sanchez-Graells, Senior Lecturer, University of Bristol och Robert Moldén, Doktorand,Lunds Universitet.

11.00 – 11.40 Centralisering på gott och ont?

Centraliserade ramavtal har till syfte att tillförsäkra avropande myndigheter bra priser, samt minskad arbetsbörda. Kammarkollegiet har i dagsläget ca 700 ramavtal. Till detta kommer SKL Kommentus Inköpscentrals ramavtal. Lägre priser och mindre arbetsbörda för avropande myndigheter – stämmer det? Vad händer med konkurrensen – hur tillvaratas den? Vilka nyheter införs i de nya lagarna i april 2016? Ta del av praktiska råd om vad man ska tänka på när man avropar från ramavtalen.

Pernilla Norman, Doktorand, Stockholms Universitet.

Om Upphandlingsdagarna
Upphandlingsdagarna 2016 arrangeras på Kistamässan den 27-28 januari. Upphandlingsdagarna är Sveriges största konferens och mötesplats för alla som berörs av offentlig upphandling och offentliga affärer. På plats har du möjlighet att intervjua föreläsare och närvara under delar av konferensen. Du har även möjligheten att få vara först med att ta reda på vem som tar hem titeln Handslaget, ett pris tillfaller årets bästa upphandling 2015.

Läs hela programmet här: http://upphandlingsdagarna.hexanova.se/wp-content/uploads/sites/3/Upphandlingsdagarna_2016_Program.pdf

För mer information eller ackreditering vänligen kontakta:

Linda Pettersson, MarknadskoordinatorMail:Linda.pettersson@hexanova.se