Priset för Årets Offentliga Chef och Årets Nyskapande Chef går till...

Priset för Årets Offentliga Chef och Årets Nyskapande Chef går till...

Varje år under konferensen Offentlig Chef, mötesplatsen för landets offentliga chefer, delas priset ut till den ledare som bäst motsvarar de vinnande kriterierna.

Nytt för i år är att det finns två kategorier:
Årets offentliga chef och Årets nyskapande chef

Årets offentliga chef är tänkt att gynna och motivera till god ledarskapskultur inom landets offentliga verksamheter.

Årets nyskapande chef är tänkt att prisa de som gjort ett extra utvecklingsarbete kring organisationsutveckling eller digitalisering som förbättrat organisationen.

Priserna är instiftade av Tidningen Offentliga Affärer och prisutdelningen sker i samarbete med värdstaden Uppsala kommun som också deltar i årets jury under banketten på Uppsala slott.

Vinnare för Årets offentliga chef är...

Carl-Martin Lanér, Kommunchef, Karlskrona kommun.

Nomineringstext

Carl-Martin är kommunchef i Karlskrona sedan två år. Under denna tid har han på ett tydligt sätt effektiviserat och kortat beslutsvägarna inom organisationen. Genom engagemang och ett lyssnande förhållningssätt har han fått både chefer och organisationen att gå åt samma håll. Att alltid slutföra och följa upp olika projekt är ett signum för Carl-Martin vilket även har smittat av sig på hela kommunorganisationen.

Vinnare för Årets Nyskapande chef är...

Christin Tjärnheden, Utvecklingschef, Enköpings kommun.

Nomineringstext

Christin är en chef som brinner för samverkan på alla plan. Hon är en ledare med empati, en god lyssnare och en kreativ problemlösare. Att få sina medarbetare att känna sig sedda, bekräftade och bli tagna på allvar är några ingredienser som gör Christins chefskap framgångsrikt. Med hennes fokus på att tydliggöra olika avdelningars gränssnitt har hon fått ett antal avdelningar att ”kroka arm” med varandra vilket resulterat i många goda samarbetsexempel.