Privatleasing lockar allt fler unga

Leasing kommer från engelskan och betyder ”hyra”, och används ofta när man talar om uthyrning i längre perioder av till exempel bilar eller bostäder. Man skulle kunna säga att privatleasing av bilar är lite som att prenumerera på en bil. Hur länge du leasar en bil beror på vilket avtal du har med leasingföretaget, men i de flesta fall är det tal om långtidsuthyrning över flera år. Privatleasing och bildelning är något som blivit allt mer populärt genom åren, framför allt den yngre generationen är mer öppna för just privatleasing. Enligt undersökningar från Blocket Fordon är det främst unga som kan tänka sig privatleasing istället för att köpa en bil, och fler och fler menar på att de inte behöver bil utan kan använda andra transportmedel för att ta sig fram.

Stigande intresse bland unga

Varför stiger då intresset för privatleasing? En av faktorerna till den ökade efterfrågan på privatleasade bilar är förstås prisfrågan. Från ett ekonomiskt perspektiv är det betydligt mer fördelaktigt att leasa en bil, eftersom man slipper ta lån och istället har en fast månadskostnad. Denna avgift brukar dessutom inkludera både försäkring och service, vilket är en trygghet för den som hyr. Marknaden för privatleasing har blomstrat den senaste tiden, vilket också ger förbrukaren fler valmöjligheter, tydligare information samt bidrar till att priserna pressas ner av konkurrensen. I våra grannländer Norge och Danmark är privatleasing och bildelning ett väletablerat koncept, och används mycket mer flitigt än det gör i Sverige. Anledningen till detta tros kunna vara att det är billigare att köpa och äga en bil i Sverige.

Ekonomiska och miljömässiga fördelar

Som tidigare nämnts är en av fördelarna med privatleasing att du kommer undan billigare rent ekonomiskt, vilket kan ha en avgörande betydelse i mångas liv. Dessutom kan du hyra ut din leasingbil när du inte använder den, och på så sätt få ner månadskostnaderna. Hyr du ut bilen genom så kallad bildelning så är du även miljövänlig eftersom det på sikt kan bidra till mindre utsläpp och mindre produktion av bilar, om man istället delar på bilarna. Bildelning är ett alternativ som väckt intresse hos många, speciellt de som inte använder bilen varje dag. Behöver man bara en bil ibland kan man med fördel leasa en bil eftersom det förenklar processen betydligt och du slipper gå igenom köp och sälj av bil samt att leasingbilen ofta kommer med försäkring. Leasing är inte nödvändigtvis billigare än att köpa bil i det långa loppet, speciellt inte om du använder bilen varje dag. Däremot undviker du de stora utgifterna som kommer i förbindelse med att köpa bil.