Tid över för handarbete?

Som handarbete definierar man en framställning eller utsmyckning av olika finare textilvaror, i mindre skala och med enkla verktyg. Handarbete kategoriseras som ett slags hantverk tillsammans med metall och till exempel träslöjd.

Sedan urminnes tider har människan haft en kreativ ådra i sig. Den första synålen hittades för mer än 60 000 år sedan i Sydafrika och man har även funnit äldre tyger och textilier på många olika platser i världen.

Under stenåldern utvecklades människans kreativitet och med hjälp av till exempel flintasten flådde man olika djur. Skinnet arbetades sedan till kläder och olika kuddar.

Handarbete var för länge sedan ett sätt för många kvinnor att kunna försörja sig på. År 1874 grundades Föreningen Handarbetets vänner. Syftet var att främja den svenska textila slöjden men också att ge unga kvinnor möjlighet till försörjning. Handarbetets vänner har drivit en mängd olika kurser runtom i landet och även startat olika föreningar för till exempel vävlärarinnor.

En värld av möjligheter

Om du gillar att skapa med händerna är möjligheterna obegränsade. Kanske tycker du om att sticka? Eller virka, måla, sy korsstygn eller knyppla?

Hos företaget Rito hittar du en uppsjö av material för pyssel och hobby när du vill kicka igång dina kreativa sidor.

Om du till exempel älskar att sticka finner du en uppsjö av garner online på Rito’s hemsida. Ullgarn, bomullsgarn, silkegarn och lingarn – allt finns.

Är du lite extra händig och kreativ finns det också material för att jobba med filtning i webbshopen.

Många tror att stickade plagg mest är för vintern men inget kunde vara mer fel. Ett fint och lätt stickgarn, till exempel silkesgarn eller lingarn går utmärkt att använda för svalare sommarplagg. Vill du ha dem extra luftiga rekommenderas extra tjocka stickor när du stickar.

Under rubriken DIY (do it yourself) finner du en uppsjö av olika slags projekt för den som vill skapa saker från grunden själv. Vad sägs till exempel om set för att göra olika arm- och halsband, skapa egna julkulor, måla på textil, sy dina egna ansiktsmasker, skapa med fjädrar och piprensare, gjuta i gips eller skapa egna nyckelringar.

Möjligheterna är oändliga och det är bara din egen fantasi som begränsar dig.