HFAB bygger 243 lägenheter i Lundgrens trädgårdar - industriarkitektur lever kvar från gjuteriets tid

På torsdag, 30 augusti klockan 14.00, tar en kvartett det symboliska första spadtaget för att officiellt ge den gamla gjuteritomten i centrala Halmstad sitt nya epitet – Lundgrens Trädgårdar. Byggherrarna är HFAB, Tornet AB, Hökerum Bygg AB och Systemputs AB som beräknar kunna erbjuda inflyttning i sina respektive lägenheter under de kommande två åren.

Det kommer sammanlagt att byggas 450 lägenheter inom det nya området, varav 243 hyreslägenheter byggs och sedermera hyrs ut och förvaltas i HFAB:s regi. HFAB-hyresrätterna har preliminär inflyttning etappvis under 2020.

- Namnet Lundgrens Trädgårdar ger en blink mot Halmstads historia eftersom Lundgrens gjuteri huserade på platsen 1917-2009. Det känns helrätt att det inom området bevarats en mur och två tidstypiska byggnader, tidigare kontor och just gjuteri. Dessa hus har karaktäristiskt sågtandstak, berättar Mats Nilsson som är projektledare på HFAB.

Förutom HFAB kommer Hökerum Bygg AB, Systemputs AB och Tornet AB alltså att vara representerade under torsdagens begivenhet.

- Det här blir Tornets första spadtag för en etablering i Halland. Det är ett viktigt spadtag eftersom vi vill vara en långsiktig fastighetsägare som kan vara med och utveckla Halmstad och hela Halland, säger Henrik Oretorp, som är projektchef på Tornet.

HFAB:s 243 lägenheter kommer att vara 1-5 rum och kök. Husen varierar mellan tre och fem våningar och får tegelfasader. Som det nya namnet utlovar blir gårdarna gröna med mycket gräs, träd och annan växtlighet.

- Formspråket för husen som vi bygger tar avstamp i den moderna industriarkitekturen, ett uttryck som också får representera platsens arv från det gamla gjuteriet, fortsätter Mats Nilsson.

Information om kommande uthyrning presenteras på hfab.se framöver.

Halmstads Fastighets AB ägs av Halmstads kommun. Bostadsbolaget omsätter cirka 700 miljoner kronor och har cirka 100 anställda. Fastigheterna, som består av cirka 11 000 lägenheter och 300 lokaler, värderas till drygt 7 miljarder kronor.