HFAB höjer varmhyran med 5,15 procent

HFAB höjer varmhyran med 5,15 procent

HFAB och Hyresgästföreningen har kommit överens. Från och med den 1 januari 2024 höjer det kommunala bostadsbolaget varmhyran med 5,15 procent och kallhyran med 3,15 procent.

HFAB äger och förvaltar cirka 11 000 lägenheter i Halmstads kommun. Hyresgästföreningen och HFAB förhandlar hyrorna för det kommunala bostadsbolagets hyresgäster. Nu är årets förhandlingar klara. HFAB höjer varmhyran med 5,15 procent och kallhyran med 3,15 från och med den 1 januari 2024. Bostadsbolaget har cirka 200 hyresgäster med kallhyra.

– Det är tuffa tider. Under hyresförhandlingen har vi utgått ifrån trepartsöverenskommelsen och sett till kostnadsutvecklingen i Sverige som även påverkat HFAB och våra hyresgäster. Tillsammans med Hyresgästföreningen har vi hittat en väl avvägd nivå både för hyresgästernas och bolagets bästa, säger Christian Kylin, vd på HFAB.

Trepartsöverenskommelsen är en överenskommelse mellan Sveriges allmännytta, Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna som berättar vad de olika parterna ska utgå ifrån i hyresförhandlingarna. Trepartsöverenskommelsen kom till för att ge hyresgästerna en rimlig hyresutveckling över tid och skapa långsiktigt stabila villkor för fastighetsägarna.

– Som allmännyttigt bostadsbolag måste vi framtidssäkra och ta ansvar även i svåra tider. Vi måste tänka långsiktigt, se till att bolaget mår bra och underhålla våra fastigheter så att framtida generationer hyresgäster har möjlighet att bo hos oss, säger Christian Kylin och fortsätter:

– Vi har haft en mycket bra dialog med Hyresgästföreningen under hela förhandlingen. I och med att vi blev klara innan jul slipper hyresgästerna betala retroaktiv hyreshöjning vilket känns extra viktigt i dessa tider.

Räkneexempel på den nya hyran

För en hyresgäst med en varmhyra på 4 000 kronor innebär en hyreshöjning på 5,15 procent att hyran höjs med 206 kronor per månad. Om månadshyran är 8 000 kronor höjs hyran med 412 kronor per månad.

För en hyresgäst med en kallhyra på 4 000 kronor innebär en hyreshöjning på 3,15 procent att hyran höjs med 126 kronor per månad. Om månadshyran är 8 000 kronor höjs hyran med 252 kronor per månad.

Hyran för garage, carports eller parkeringsplatser höjs inte.

För mer information, vänligen kontakta:

Christian Kylin, vd på HFAB, 035–13 84 40, christian.kylin@hfab.se