HFAB uppfyller kraven från Arbetsmiljöverket

HFAB uppfyller kraven från Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöärendet på HFAB är nu avslutat. Enligt Arbetsmiljöverket uppfyller det kommunala bostadsbolaget de tidigare ställda kraven. Arbetsmiljöverket kommer att starta ett nytt ärende för att granska hur medarbetare och skyddsombud kan vara med och påverka HFAB:s systematiska arbetsmiljöarbete.

I maj beslutade Arbetsmiljöverket att ge HFAB ett föreläggande med vite på grund av brister i arbetsmiljön på enheterna kund och avdelningen ekonomi och affärsstöd.

Efter föreläggandet redovisade HFAB vilka åtgärder bolaget hade genomfört och vilka åtgärder som kommer att genomföras utifrån de fyra punkterna. Nu har Arbetsmiljöverket sett över redovisningen och valt att avsluta ärendet.

– Det känns jättebra att vi har kommit så här långt i vårt arbetsmiljöarbete tillsammans med chefer, arbetsmiljöombud och övriga medarbetare, säger bolagets HR-chef Johan Hedlund.

Nytt ärende om medverkan i det systematiska arbetsmiljöarbetet

Arbetsmiljöverket kommer att fortsätta granska HFAB och bolagets arbetsmiljö, men i ett nytt ärende med fokus på hur medarbetare och arbetsmiljöombud får vara med i och påverka HFAB:s systematiska arbetsmiljöarbete. Detta ärende är inte påbörjat än.

– Den nya granskningen är ett initiativ från Arbetsmiljöverket som vill få mer information, så den är inte kopplad till en anmälan som innan. Precis som tidigare välkomnar vi alla granskningar av vår arbetsmiljö. Vi vill det bästa för alla våra medarbetare, säger Johan Hedlund.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Johan Hedlund, HR-chef på HFAB, telefon: 035–13 84 23, johan.hedlund@hfab.se

Regioner

Halmstads Fastighets AB ägs av Halmstads kommun. Bostadsbolaget omsätter cirka 900 miljoner kronor och har cirka 130 anställda. Fastigheterna, som består av cirka 11 000 lägenheter och 300 lokaler, värderas till drygt 13,5 miljarder kronor.

Sandra Troedson

Pernilla Söderkvist

Daniel Samuelsson

Tillsammans skapar vi hem – välkommen till Halmstads bostadsbolag

Halmstads Fastighets AB ägs av Halmstads kommun. Med cirka 11 000 lägenheter och 300 lokaler är vi den största och marknadsledande aktören på Halmstads fastighetsmarknad. Det innebär att vi är och ska vara en drivande part i många utvecklingsfrågor kring boende och stadsdelar som påverkar människorna som bor och verkar inom stan. Tillsammans skapar vi hem för Halmstadbor.

Halmstads Fastighets AB
Fredrik Ströms gata 6