Ny version av Direktlägenheterna lanseras på torsdag 26 juni

HFAB lanserar en ny version av bolagets direktlägenheter, det vill säga lägenheter som hyrs ut med kort uppsägningstid, nu på torsdag 26 juni kl 19.00.

- Vi har gjort om vår anmälningsfunktion, nu är anmälningstiden öppen mellan kl 19.00-20.00. Bland alla som anmält sig under det tidsintervallet kommer vårt datasystem att lotta ut vilka fem som får erbjudandet. Därefter kommer vi att fördela lägenheterna på sedvanligt sätt, säger Ulf Nilsson, chef för Affärsutveckling och kommunikation på HFAB.

HFAB valde den 11 juni att stänga uthyrningen av direktlägenheter efter upptäckten att potentiella hyresgäster försökt använda så kallade ”robotar” eller ”spindlar” för att komma före i kön. Bolaget har under de två senaste veckorna arbetat tillsammans med IT-leverantören för att ta fram en ny lösning som inte kan utnyttjas obehörigt av så kallade robotar.

HFAB hyr ut cirka 1500 lägenheter per år, varav ett drygt hundratal är direktlägenheter det vill säga lägenheter med kort uppsägningstid och därmed relativt snabb inflyttning.

- För hyresgästerna blir den stora skillnaden att de kan skicka in sin ansökan under en hel timme och därmed slipper det stressmoment som tidigare varit förknippat med direktlägenheter, fortsätter Ulf Nilsson.

För mer information:

Ulf Nilsson, 0733-141090, ulf.nilsson@hfab.se

Halmstads Fastighets AB ägs av Halmstads kommun. Bostadsbolaget omsätter ca 700 mkr och har knappt 100 anställda. Fastigheterna, som består av cirka 10 000 lägenheter och lokaler, värderas till strax under 7 miljarder.