Den gigantiska mosaikväggen på Valhallabadet genomgår just nu en renovering. Foto: Higab/Hans Wretling

Valhallabadets mosaikvägg får nytt liv

Mosaikväggen på Valhallabadet får sig en uppfräschning. Under sommaren arbetar tre konservatorer med att reparera skador i den nästan 70 år gamla mosaiken.
– Det är en ära att få jobba med det här konstverket, säger stenkonservatorn Lisa Holmgren.

Ungdomarna dyker från svikterna medan deras tränare ropar uppmuntrande från bassängkanten. Simhopparna tränar som vanligt med byggnadsställningen som fond där konservatorerna jobbar koncentrerat. Bassängen är annars stängd för allmänheten under sommaren.

Flera underhållsåtgärder
På grund av sättningar i den nära 70 år gamla byggnaden har det på några håll uppstått sprickor i Nils Wedels berömda väggmosaik som i delar av hallen sträcker sig hela vägen uppifrån taket och ner. På håll syns det inte särskilt tydligt men när man kommer närmre ser man på flera ställen att mosaiken och putsen släppt från väggen.

De flesta av Sveriges simanläggningar byggdes på 1950- till 1970-talen och är idag hårt slitna med stort underhållsbehov. Valhallabadet från 1956 är inget undantag. I fastighetsägaren Higabs planerade underhåll för året ligger förutom mosaiken omläggning av taket över 25-metersbassängen och byte av ventilationssystemet till omklädningsrummet som ligger i anslutning. Nyligen upptäcktes dessutom att några av undervattensfönstren i bassängen börjat läcka och fönsterbyte fick därför snabbt planeras in under hösten. Samtidigt är badets framtid oviss då platsen där det ligger är en del av det pågående stadsutvecklingsprojektet i evenemangsområdet där stadens nya arenor är planerade att uppföras.
– Just nu utreds olika alternativ för det framtida arenaområdet och i väntan på politiska beslut fortsätter vi ta ansvar för underhållet av Valhallabadet. Mosaikväggen har kulturhistoriskt värde och vi vill inte vänta med renoveringen med tanke på sprickbildningen, säger Fredrik Andersson, teknisk förvaltare på Higab.

Handklippta mosaikbitar
Lisa Holmgren är stenkonservator och tillsammans med kollegorna på Stenkonservering Väst, Peter Westman och Katarina Ekestubbe, renoverar hon under sommaren den östra väggen i Valhallas ursprungliga simhall.
– Det är ett lite ovanligt och storskaligt projekt. Jag har en konstbakgrund och det är en ära att få jobba med det här fantastiska konstverket säger Lisa.

Den gigantiska glasmosaiken tillverkades av Kosta glasbruk på 50-talet och monterades av italienska gästarbetare efter Wedels ritningar. Många av de små glasbitarna är handklippta för att passa perfekt in i Wedels modernistiska och oregelbundna pussel i ljusa pastellfärger. Hela konstverket breder ut sig över 700 kvadratmeter.
– Det märks att arbetet utfördes med stor omsorg och kärlek. Det är ett riktigt hantverk och har hållit förvånansvärt bra, säger Lisa.

Konservatorerna fokuserar främst på att fylla i de gamla lagningarna med färgad fog som ska harmoniera med färgen på mosaiken. Tidigare lagningar har en avvikande färg. Konstverket utgörs av både mosaikpartier och mellanliggande putsade partier i varierande pastellfärger. För att veta vilka originalkulörerna är har man gjort färganalyser och provmålat med silikatfärg. Silikatfärg baserar sig på naturliga ingredienser och är ett miljömässigt hållbart val.
– Förutom att färgen ger en ren och fin yta är den genomsläpplig för fukt vilket lämpar sig bra för den varma och fuktiga miljön här. Den gifter sig dessutom bra med den underliggande putsen. Resultatet är väldigt beständigt, säger Lisa.

För mer information:

Fredrik Andersson, teknisk förvaltare Higab, fredrik.andersson@higab.se, 031-368 53 68