Byggstart på Rådhuset

Byggstart på Rådhuset

Nu startar ombyggnaden av Göteborgs Rådhus. Rådhuset, som är ett av Higabs 24 byggnadsminnen och vars äldsta delar är från 1600-talet, ska genomgå en varsam förvandling och anpassning för sin nya användning som Stadshus.

Hösten 2013 flyttar stadens politiska ledning och tjänstemän tvärs över Gustaf Adolfs Torg från sina nuvarande lokaler in i Rådhuset. Verksamhetens vision för det nya stadshuset är att det ska bli mer öppet och mer tillgängligt.

Den gamla delen är från 1672 och ritad av Nikodemus Tessin d ä. Huset har byggts om och till flera gånger. Den mest kända och omtalade delen av huset är Erik Gunnar Asplunds tillbyggnad från 1937 som är ett exempel på funktionalism med internationell ryktbarhet.

De nya hyresgästerna ser fram emot att flytta in i det anrika huset.
– Vi räknar med förbättringar bland annat vad gäller tillgänglighet och lokaleffektivitet, säger stadsdirektör Bengt Delang.

– Det blir en utmärkt lösning att förvandla Rådhuset till Stadshus - vi kan inte tänka oss en verksamhet som passar bättre i huset, säger Göran Sylvesten, VD på Higab.

Nu etablerar generalentreprenören Tuve Bygg AB på torget för att genomföra ombyggnaden som är ritad av Gajd Arkitekter AB.

Göran Sylvesten, VD Higab
goran.sylvesten@higab.se

Mikael Blom, Fastighetsutvecklingschef Higab
mikael.blom@higab.se

Gabriella Nässén, Administrativ chef Stadsledningskontoret
gabriella.nassen@stadshuset.goteborg.se

Vår affärsidé är att långsiktigt äga, vårda och utveckla fastigheter för Göteborgs Stad och i samverkan med kunder skapa verksamhetsanpassade lokaler. Totalt uppgår fastighetsbeståndet till cirka 300 byggnader om cirka 630 000 m². Detta gör Higab till en av de större aktörerna på fastighetsmarknaden i Göteborg.