Feskekôrka firar byggnadsminnesförklaring

Feskekôrka firar byggnadsminnesförklaring

Fastighetsägaren Higab vill tillsammans med handlarna uppmärksamma att Feskekôrka har blivit byggnadsminnesförklarad. Fredagen den 29 november är alla göteborgare välkomna att fira en pigg 139-åring. Fiskeauktion, musik, specialerbjudanden, historiska kåserier och kanske en och annan överraskning står på programmet.

År 1871 beviljade stadsfullmäktige i Göteborg 75 000 riksdaler till byggandet av en fiskhall vid Rosenlundskanalen. Fiskhallen invigdes 1874 och döptes snabbt till ”Feskekôrka” av göteborgarna. Namnet var passande; arkitekten Victor von Gegerfelt hade hämtat inspiration från fornnordiska stavkyrkor och nygotik.

Idag är Feskekôrka en Göteborgs mest kända byggnader och en i högsta grad aktiv 139-åring. Fredagen den 29 november kommer besökarna bland annat att bjudas på fiskeauktion där man kan ropa in sin egen fredagsmiddag, kåserier kring Feskekôrkas historia med göteborgsprofilen Lars O. Carlsson och musikunderhållning. Dessutom utlovar handlarna specialerbjudanden dagen till ära.

- Feskekôrka är vårt 26:e byggnadsminnesförklarade hus, säger Göran Sylvesten, VD för
Higab. Våra byggnadsminnen är en kulturskatt och vi vill gärna påminna om att de är viktiga bärare av Göteborgs historia och identitet.

I motiveringen för Feskekôrkas byggnadsminnesförklaring framhåller Länsstyrelsen bland annat byggnadens säreget arkitektoniska uttryck och dess betydelse som ”ikonbyggnad” för Göteborg.

Programmet den 29 november äger rum mellan klockan 13.00 och 17.00 men Feskekôrka är öppen som vanligt klockan 10.00-18.00.

För mer information kontakta:Kicki Johanson, kommunikationschef Higab,
kicki.johanson@higab.se