Higab har förvärvat Sjöfartsmuseet

Higab har förvärvat Sjöfartsmuseet

Fredagen den 13 januari förvärvade Higab fastigheten Sjöfartsmuseet från Stiftelsen Styrelsen för Göteborgs Sjöfartsmuseum. En förstudie pågår om utbyggnad och utveckling av museilokalerna med syfte att förbättra förutsättningarna för verksamheten. Sedan tidigare äger och förvaltar Higab Göteborgs konstmuseum, Konsthallen, Stadsmuseet och Röhsska museet.

– Det känns roligt och spännande att få in ytterligare ett museum i beståndet, säger Stefan Lundqvist, tillförordnad vd på Higab. I närområdet ligger dessutom Gathenhielmska Kulturreservatet och Sjömanstornet som också är våra fastigheter. Med museet har vi större möjligheter att ta ett helhetsgrepp i vårt arbete för att bevara och utveckla kulturmiljöerna runt Stigbergstorget.

Sjöfartsmuseet Akvariets verksamhet drivs av kulturförvaltningen men huset och samlingarna har ägts av Stiftelsen Styrelsen för Göteborgs Sjöfartsmuseum. När Higab nu tar över huset ligger ansvaret för samlingarna kvar hos stiftelsen.

– Vi är mycket nöjda med denna uppgörelse, säger stiftelsens ordförande Oscar von Sydow. Tillsammans med Higab och kulturförvaltningen kommer vi fortsätta arbeta för att långsiktigt utveckla museet.

En förstudie angående utveckling av byggnaden pågår sedan ett år tillbaka. Verksamheten har växt ur lokalerna och museet har behov av en om- och utbyggnad. I planerna ingår att flytta Akvariet till en tillbyggnad och att förbättra logistik och tillgänglighet för både besökare och personal.

Stefan Lundqvist, tf vd Higab, tel 031-368 53 39, stefan.lundqvist@higab.se

Sjöfartsmuseet byggdes 1931-1933 efter ritningar av Karl M Bengtson, som även är arkitekten bakom Sjömanstornet som uppfördes samtidigt. Grundstenen las av Ann-Ida Broström och museet invigdes av kung Gustav V.