Kungen har lämnat Börsen

Kungen har lämnat Börsen

I över 160 år har den vita marmorstatyn av Oscar I stått i Börshuset, men nu är det dags för semester. Inför den kommande grundförstärkningen av kvarteret får den 3,5 ton tunga statyn ett tillfälligt hem i Gårda.

Hela Börsenkvarteret är utrymt i väntan på grundförstärkning och ombyggnad. För att kunna slå ner pålarna för grundförstärkningen behöver golven demonteras och då får även kungligheter flytta på sig.
- Det har inte varit lätt att hitta en lämplig förvaringsplats, säger Svante Thun, projektledare hos fastighetsägaren Higab.
- Statyn är 2,5 meter hög utan sockel vilket kräver en viss takhöjd, men det svåraste är att överhuvudtaget få in den i en byggnad. Den måste hanteras varsamt vilket bland annat innebär att den behöver transporteras stående och inte kan läggas ner.

Efter att flera förslag prövats och förkastats har nu statyn flyttats till Higabs eget kontorshus i Gårda där den kommer att stå under projekttiden.

Oscar I var kung av Sverige och Norge 1844-1859. Det var han som la grundstenen vid bygget av Börshuset 1844. Till detta hade man låtit tillverka en murslev i silver som idag finns på Göteborgs Stadsmuseum. I den urholkade stenen ska en blydosa som innehöll 3 guld-, 11 silver- och 14 kopparmynt samt en större silvermedalj med inskriptioner placerats. Statyn av kungen är gjord av den göteborgsfödde skulptören Johan Peter Molin.

När projektet är avslutat kommer statyn att flyttas tillbaka till sin rätta plats i Börshuset

Svante Thun, projektledare Higab
telefon 031-368 53 42, e-post svante.thun@higab.se