Ny kulturhub invigs i Sockerbruket

Ny kulturhub invigs i Sockerbruket

Nu ges kulturen ytterligare svängrum i Majorna. Sockerbruket blir den andra platsen i Göteborg där fastighetsägaren Higab lanserar konceptet Bagih där du istället för hyreskontrakt tecknar medlemskap och delar lokal och utrustning med andra kulturutövare. Den 10 november blir det invigning.

– Vi vill skapa en avslappnad mötesplats där kreativitet och kunskap tar plats. Medlemmarna får tillgång till en skaparverkstad, en musikstudio och en yta som passar för möten och arbete i en mer klassisk ”coworking”-miljö, säger Axel Frändemark, studiosamordnare på Bagih.

Först ut med konceptet Bagih var Kronhuset. Sedan 2022 har 1600-talsbyggnaden i Västra Nordstan använts som en samlingspunkt och arena för aktörer inom kulturella och kreativa näringar. Istället för att teckna ett längre hyreskontrakt ingår du ett flexibelt medlemskap. Alla medlemmar delar på ytorna och funktionerna i huset och tanken är att skapa möjlighet till samarbeten och ge kulturutövare tillgång till verksamhetslokaler på ett nytt sätt utan ett traditionellt hyresavtal. Efter pilotprojektet i Kronhuset lanseras konceptet även på Sockerbruket 20 i Majorna.

– Sockerbruket kommer bli en kontrast och ett komplement till Kronhuset där det inte finns samma möjligheter till att snickra och måla. Här har vi nämligen gjort plats för en skaparverkstad. Även musikstudion är ett tillskott till vårt utbud inom Bagih.

Invigning och öppet hus

Fredag den 10 november mellan kl 16.00 och 21.00 är det invigning och öppet hus på Sockerbruket 20. Besökare kan träffa studiosamordnaren Axel Frändemark och hans samarbetspartner Christian Kivilompolo som är en nyckelperson på Sockerbruket. Även medlemmar i Bagih Sockerbruket kommer vara på plats.

Axel Frändemark, studiosamordnare Bagih, 031-368 53 57, axel.frandemark@higab.se