Louai Almousali (i mitten) samtalar med Dan Dahlén och Cajsa Conticelli från Higab.

Praktiken ändrade allt: ”Nu pratar jag med alla"

Praktikplatsen blev vändningen för Louai Almousali. En fast punkt i vardagen gav honom nya kunskaper och ökad språksäkerhet, vilket ledde till en anställning.

– Det är viktigt att se och utveckla varje människa. För någon kan det leda till ett jobb, för andra handlar det om att hitta en väg in i samhället, säger Dan Dahlén, som ansvarar för projektet ”Service till service” på Higab.

Sedan hösten 2022 driver det kommunala fastighetsbolaget Higab ett projekt där personer som står långt utanför arbetsmarknaden får möjlighet till praktik och arbetsträning. Hittills har sju personer testat formatet och fler är på väg in. Det kan exempelvis vara nyanlända och personer med funktions-variationer eller psykisk ohälsa. Arbetsuppgifterna rör sig inom fastighetsservice, kundservice, marknadsfrågor, ekonomi och inköp. Och varje person har tillgång till en eller två mentorer på Higab och en handledare.

– Våra praktikanter har gjort en otrolig resa. Satsningen visar hur betydelsefullt det är att skapa innanförskap och ge människor en chans att utvecklas, säger Dan Dahlén som ansvarar för projektet ”Service till service” på Higab.

Inte blyg längre

En av dem som har fått anställning är Louai Almousali. Han praktiserade i receptionen på Higab i tre månader och arbetar nu i biblioteket på Påvelundsskolan, där han hjälper elever och registrerar inkomna böcker.

– Under praktiken lärde jag mig både nya IT-system och vad det innebär att arbeta i en reception. Min svenska blev också bättre. När jag började på Higab var jag mycket blyg på grund av att min svenska inte var så bra. Under praktiken och efteråt har jag lärt mig språket mer och är inte alls blyg längre. Nu pratar jag med alla, säger Louai Almousali.

Hans mentor under tiden på Higab var Cajsa Conticelli som är receptionist på bolaget.

– I en reception kan allt möjligt hända. Det gör att det inte finns så mycket dagliga rutiner att lära ut, utan Louai fick hänga med på allt. Högt som lågt. Det var utvecklande även för mig då jag fick lära mig att vara anpassningsbar och lyhörd, samtidigt som jag vågade utmana honom. Men framför allt kände jag att jag gjorde skillnad. Jag är så stolt över Louais utveckling, säger Cajsa Conticelli.

Stort intresse

Projektet ”Service till service” är en del av arbetet med Göteborgs Stads program för full delaktighet för personer med funktionsnedsättning och ingår i Higabs hållbarhetsarbete. Även andra personer som står utanför arbetsmarknaden är inkluderade i projektet. Sedan starten har två praktikanter fått anställningar och ytterligare personer har tagit stora steg mot ett fast arbete. Higab har fått diplom från Arbetsmarknadsenheten IPS Hisingen för socialt ansvarstagande och ett lyckosamt samarbete. Nu är målet är att praktikantmodellen ska utvecklas.

– Själva processen är på plats och vi har tydliga rutiner gällande uppföljning och avslut, där Higab kan fungera som en språngbräda i livet. För att komma i kontakt med möjliga praktikanter samarbetar vi med olika verksamheter i Göteborgs Stad. Det har gjort att vi har fått en kö av personer som vill praktisera, som vi hoppas kunna hjälpa vidare, säger Dan Dahlén.

Dan Dahlén, ansvarig ”Service till service” på Higab, dan.dahlen@higab.se, 0735-56 23 10