Pressinbjudan: Arkitekttävlingen för Göteborgs nya kulturhus avgjord

Nu är arkitekttävlingen om utformningen av Göteborgs nya kulturhus i Bergsjön avgjord. Det vinnande förslaget kommer att presenteras i samband med en prisutdelnings-
ceremoni på Bergsjöns bibliotek fredagen den 28 april.

De fyra arkitektteam som gick vidare efter prekvalificeringen har under hösten 2016 utformat varsitt förslag på gestaltningen av kulturhuset och det omgivande torget. Förslagen ställdes först ut på Bergsjöns bibliotek och sedan på Stadsbiblioteket under december-februari, men upphovsmännen har varit hemliga då det har rått sekretess under hela tävlingstiden.

Juryn, bestående av sakkunniga arkitekter, stadsarkitekt Björn Siesjö och representanter för verksamheten och byggherren Higab, har under några månaders tid läst in sig på de olika förslagen och prövat dem mot utvärderingskriterierna i tävlingsprogrammet. Till arbetet har det även knutits ett brett urval av referensgrupper, bland annat har det hållits tre öppna möten där förslagen har presenterats och diskuterats. Efter att ha vägt förslagen mot varandra har man nu utsett en vinnare.

Media hälsas välkomna att delta i den korta prisutdelningsceremonin på Bergsjöns bibliotek då vinnaren kommer att offentliggöras. Efteråt blir det mingel med tillfälle att träffa det vinnande arkitektteamet och representanter från juryn.

Tid: Fredag 28 april klockan 10.30-11.15 (mingel från cirka 10.50)
Plats: Bergsjöns bibliotek, Rymdtorget 8

Meddela gärna att du kommer till Hedvig Ahlstrand, hedvig.ahlstrand@higab.se

För mer information om arkitekttävlingen: Fredrik Davidsson, fastighetsutvecklingschef Higab, tel 031-368 53 32, fredrik.davidsson@higab.se

Mer information om projektet och tävlingen finns på goteborg.se/kulturhusbergsjon

Vår affärsidé är att långsiktigt äga, vårda och utveckla fastigheter för Göteborgs Stad och i samverkan med kunder skapa verksamhetsanpassade lokaler. Totalt uppgår fastighetsbeståndet till cirka 300 byggnader om cirka 670 000 m². Detta gör Higab till en av de större aktörerna på fastighetsmarknaden i Göteborg.