Feskekôrka har varit stängd för renovering sedan 2020. Bild: Higab/Hans Wretling

Pressinbjudan: Nu öppnar Feskekôrka igen - exklusiv förhandsvisning för media

Efter en omfattande renovering är det dags att åter öppna Feskekôrka, en av Göteborgs mest ikoniska byggnader. Den 6 maj välkomnas media till en exklusiv förhandstitt där det avslöjas vad som kommer möta göteborgarna vid nyinvigningen.

Den 16 maj öppnar Feskekôrka officiellt för allmänheten, men redan 6 maj ges möjlighet för media att få en förhandsvisning. På plats kan ni utforska de nyrenoverade lokalerna med fisk- och skaldjursdiskar, se de olika restaurangytorna och få en inblick i det hantverksmässiga arbetet som utförts – inte minst det vackra stolpverket som timmermännen renoverat med traditionella metoder – och den nya entrén mot Rosenlundskanalen.

Tid och plats: 6 maj kl 09.00 i Feskekôrka, Fisktorget 3-4, Göteborg
Anmälan: senast 2 maj, se kontaktuppgifter längre ner

På pressträffen kommer fastighetsägaren Higabs projektledare dela med sig av bakgrund och insikter från renoveringsarbetet och den tekniska uppgraderingen som gjorts för att möta dagens och morgondagens krav.

Den nya hyresgästen, Fisketorget i Göteborg AB, tar er med på en rundvandring i kôrkan och berättar om konceptet som åter ska göra Feskekôrka till centrum för fisk- och skaldjursälskare. Förhandsinformation om vad som händer vid den officiella nyinvigningen 16 maj kommer också att ges.

Nyckelpersoner från både Higab och verksamheten kommer sedan att vara tillgängliga för intervjuer.

För mer information och anmälan (senast 2 maj) kontakta:
Hedvig Ahlstrand, kommunikationsstrateg Higab, hedvig.ahlstrand@higab.se, tel 031-368 53 76

Bilder kommer finnas för nedladdning på mynewsdesk.com/se/higab efter pressträffen.

Feskekôrkas renovering i siffror:
  • 150 år fyller Feskekôrka i december.
  • 180 år ca, alltså äldre än kôrkan, är timret som använts vid renoveringen av stolpverket.
  • 200 stålpålar har använts för att grundförstärka kôrkan så att den inte glider ner i kanalen.
  • 8 så kallade hubbar har installerats i Feskekôrka för att tillsammans med teknikkällaren dölja alla tekniska installationer och ledningar.
  • 28 meter fiskdisk har byggts upp i kôrkan inför nyöppningen.
  • 2013 blev Feskekôrka byggnadsminne vilket inneburit att Länsstyrelsens antikvarier fått godkänna alla arbeten som gjorts under renoveringen som inleddes 2020.