Arkitektskiss över Kretslopp och vattens nya lokaler.

Pressinbjudan: Nu tas första spadtaget för Kretslopp och vattens nya lokaler

Nu startar Higab arbetet med att bygga nya kontor, verkstäder och lager åt Kretslopp och vatten i Alelyckan för att samlokalisera verksamheten. Första spadtaget tas den 2 februari. Media hälsas välkomna att närvara vid ceremonin.

2013 tog Göteborgs Stad beslutet att ge Higab i uppdrag att bygga en ny anläggning för Kretslopp och vatten i Alelyckan. Byggnadsarbetet inleddes i januari i år med Tuve Bygg som huvudentreprenör och pågår fram till våren 2019. Kretslopp och vatten har cirka 420 medarbetare som idag finns utspridda på sju olika adresser. Men nu samlokaliseras verksamheten i Alelyckan, vilket blir ett stort lyft för Kretslopp och vatten.

– Det gör att vi kan arbeta mer effektivt och hållbart, både ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Utförande och planerande personal kan mötas i vardagen och resorna minskar, vilket i slutändan gynnar göteborgarna och vår verksamhet. Dessutom blir arbetsmiljön för våra medarbetare bättre, säger Henrik Kant, förvaltningsdirektör på Kretslopp och vatten.

Det innebär att de nya lokalerna hamnar i samma område som Alelyckans vattenverk, Kretsloppsparken och Mätarverkstaden. Med undantag av personalen på Lackarebäcks vattenverk kommer alla medarbetare på Kretslopp och vatten att samlokaliseras i Alelyckan.

Media hälsas välkomna till en första spadtaget-ceremoni på Gamlestadsvägen. Medverkar gör representanter från Higab, Kretslopp och vatten och Tuve Bygg, samt Jöran Fagerlund, ordförande för Kretslopp och vattennämnden, som kommer att ta det första spadtaget.

Efter ceremonin bjuder vi på lunchmacka och kaffe inne på vattenverket. Då finns det möjlighet att träffa de medverkande för att ställa frågor. Vid fotografering ber vi er att ta hänsyn till att vattenverket är klassat som ett skyddsobjekt.

Tid: Torsdag 2 februari kl 12.30 Plats: Gamlestadsvägen 315 (vid vattenverket)

Meddela om ni kommer till Hedvig Ahlstrand, hedvig.ahlstrand@higab.se, tel 031-368 53 76

För mer information om projektet kontakta:

Annette Stridh, projektledare Higab, annette.stridh@higab.se, tel 031-368 53 54

För mer information om verksamheten kontakta:

Henrik Kant, förvaltningsdirektör Kretslopp och vatten, henrik.kant@kretsloppochvatten. goteborg.se, tel 031-368 71 09