Sjöfartsmuseet har bl a fått ny entré och nya glasytor i valven mot Karl Johansgatan. Bilder: Higab

Pressinbjudan: Se det ombyggda Sjöfartsmuseet i Göteborg

Exklusivt tillfälle att få första titten. Efter två års intensivt arbete – då bland annat 5 000 ton berg sprängts bort, akvarierutor med en matchvikt som fyra noshörningar monterats och en helt ny entré tagit form – ska Higab nu återlämna det ännu så länge tomma Sjöfartsmuseet Akvariet till museipersonalen och akvariefiskarna. Tillsammans med kulturförvaltningen bjuder vi in till pressvisning av det om- och tillbyggda museet då även datum för nyöppningen kommer att avslöjas.

Det var 2017 som kommunfullmäktige i Göteborg tog beslut om en om- och tillbyggnad av Sjöfartsmuseet Akvariet. Efter att museet utrymts inleddes arbetet i januari 2020 och drygt två år senare är nu byggprojektet avslutat och parken återställd.

Media inbjuds nu till en unik rundvandring i museet och den nya akvariedelen under mark innan det omfattande arbetet att fylla huset med utställningar, vatten, korallrev och fiskar tar vid.

Välkommen till pressvisning

måndag 28 februari kl 10.00
Anmäl gärna deltagande senast kl 8 samma dag till hedvig.ahlstrand@higab.se eller
tel 031-368 53 76/0706-35 67 31.

Rundvandringen leds av Higabs projektledare Henrik Witt och Akvariets utvecklingsledare Björn Källström. Medverkar gör även Carina Sjöholm, museichef och Fredrik Davidsson, chef Investeringsprojekt och tidiga skeden på Higab. Samtliga kommer att finnas tillgängliga för frågor och intervjuer efter rundvandringen.

Det nya Sjöfartsmuseet Akvariet

• Ett akvarium med tio gånger större vattenvolym än tidigare har byggts under parken framför museet
  • Ett Ocean Lab för pedagogisk verksamhet
  • Ny museibutik