Foto: Higab/Hans Wretling

Rådhuset får Sveriges största arkitekturpris

I dag delades Sveriges största arkitekturpris Helgopriset ut på Moderna museet i Stockholm. Priset gick till ombyggnaden av Rådhuset i Göteborg som genomfördes mellan 2012–2014.

– Rådhuset är en arkitektonisk pärla som nu efter ombyggnaden gnistrar. Vi hoppas att geniet Gunnar Asplund som ritade huset på 30-talet är nöjd, säger Lars Björklund, tf vd på Higab.

Helgopriset, som är uppkallat efter arkitekten Helgo Zettervall, har delats ut av Statens fastighetsverk sedan 1996. Det ges för bästa restaurering, komplettering, ombyggnad eller tillbyggnad av ett äldre byggnadsverk. Bearbetningen eller tillägget ska tillvarata, utveckla eller tillföra arkitektoniska kvaliteter till en bra helhet samtidigt som byggnadens kulturhistoriska värde ska finnas kvar.

Under torsdagens prisceremoni på Moderna museet i Stockholm delades priset ut för sjätte gången i ordningen. Vinnare blev Rådhuset i Göteborg som byggdes om mellan åren 2012–2014.

Motiveringen från Statens fastighetsverk lyder bland annat: ”I alla tusentals delbeslut som krävs i en restaurering krävs samarbete och en tydlig prioritering. Och inte minst förmågan att kunna låta bli att göra för mycket. Allt detta är föredömligt löst i restaureringen av Göteborgs rådhus. Arkitekterna har skickligt genomfört detta projekt och återgett Göteborgs internationellt mest kända byggnad dess storhet och intimitet”.

Helgopriset mottogs av representanter från Higab och GAJD Arkitekter och bestod av en plakett och en prissumma av 150 000 kr.

– Vi på Higab är, tillsammans med våra samarbetspartners, stolta och glada för priset. Vår vision är att levandegöra byggnader. Nu har vi gjort en insats för framtida generationer i ett av Sveriges bästa hus, säger Lars Björklund.

Det är andra gången som ett av Higabs hus tilldelas Helgopriset. Senast var 2001 när ombyggnaden av Göteborgs konserthus vann. Till Helgopriset 2018 tog Statens fastighetsverk emot 31 bidrag. De fem nominerade var Gunnebo slott, Göteborgs Rådhus, Kulturhuset Trappan i Vällingby, Nationalmuseum och Värtaverket i Stockholm.

Lars Björklund, tf vd Higab
031-368 53 35, lars.bjorklund@higab.se

Higab är ett fastighetsbolag inom koncernen Göteborgs Stad. Många av Göteborgs mest kända och betydelsefulla kulturbyggnader ägs och förvaltas av Higab och vi har dessutom lokaler för idrott, hantverk, industri och kontor. 31 av husen är byggnadsminnen.

Vår affärsidé är att långsiktigt äga, vårda och utveckla fastigheter för Göteborgs Stad och i samverkan med kunder skapa verksamhetsanpassade lokaler. Totalt uppgår fastighetsbeståndet till cirka 300 byggnader om cirka 670 000 m². Detta gör Higab till en av de större aktörerna på fastighetsmarknaden i Göteborg.