Stora Saluhallen återinvigs

Stora Saluhallen återinvigs

Efter en genomgripande upprustning är det dags för återinvigning. På onsdag, 12-12-12, är alla handlare tillbaka i sina ombyggda butiker som nu är i skick som nya. Higab och alla handlare hälsar göteborgarna välkomna tillbaka till Stora Saluhallen på Kungstorget.

Upprustningsprojektet har pågått i två år och föranleddes av ökade krav på arbetsmiljö och livsmedelshantering som måste tillgodoses, men även av ett allmänt upprustningsbehov av en gammal och välanvänd byggnad. Det är inte bara butikerna som är i skick som nya, även källarplanet med förråd och frys-/kylrum har rustats upp.

Stora Saluhallen, som är ett av Higabs 24 byggnadsminnen, invigdes 1889 och har hela tiden använts till det den är avsedd för – en saluhall för mat- och livsmedelsprodukter, i modern tid även kompletterad med restauranger. En byggnad och en verksamhet starkt förknippad med Göteborg och ett hus som ligger göteborgarna varmt om hjärtat.

-  Det känns bra att ha säkrat Stora Saluhallens framtid ytterligare 100 år. Nu kan hallen fortsätta att fungera som göteborgarnas skafferi även för kommande generationer, säger Göran Sylvesten, VD på Higab.

På återinvigningsdagen, 12-12-12, håller Stora Saluhallen öppet mellan kl 9 – 20 och handlarna har fyllt butikerna med allt som ska finnas i en saluhall lagom till jul. Mellan kl 11 – 19 bjuds det på blandat program från en scen på Kungstorget. Handlare kommer att berätta om sina produkter och det blir musik, tal och kåseri. Några hålltider – kl 12.12 talar kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén och kl 18 blir det kröning av Göteborgs Lucia 2012. Detaljerat program på www.higab.se.

Göran Sylvesten, VD Higab, telefon 031-368 53 41
goran.sylvesten@higab.se