High Coast Whisky lanserar Atmosfär exklusivt för SAS Business Class

Den svenska whiskytillverkaren High Coast Whisky lanserar Atmosfär – en singelmaltwhisky exklusivt buteljerad för Business Class på flygbolaget SAS.

Från och med den 1 mars finns Atmosfär att avnjuta i Business Class och SAS Plus hos SAS. Det är en 50 cl flaska buteljerad vid 46 % alkoholhalt. Whiskyn är lättrökt, lagrad på ex-bourbonfat samt fat av ny amerikansk ek (Virgin oak).

• –Vi gläds åt att SAS väljer att ta med oss ombord. Att affärsresenärer nu får möjlighet att uppleva vår whisky på ett så framgångsrikt och aktat flygbolag som SAS är ännu ett steg i vår internationalisering och bidrar till att göra svensk whisky känd över hela världen, säger High Coast Whiskys VD Henrik Persson.
  • -Vi utvecklar kontinuerligt sortimentet för att möta våra resenärers högt ställda förväntningar på skandinaviska kvalitetsprodukter ombord. Närproducerade och hållbara råvaror samt lokala mat- och dryckesleverantörer är en självklar del i vårt erbjudande. Därför är vi extra glada att över att introducera High Coast in i vårt dryckessortiment i Business Class, bestående av exklusivt utvalda drycker med eller utan alkohol, säger Gustaf Öholm, Head of Onboard Product and Services SAS.

Smaknoter

Doft: Vanilj, mogna päron, kokos och torv.

Smak : Söt bourbonvanilj, lätt kryddig ek och en stillsam fruktig rök.

Eftersmak: Lång och elegant med söta toner och rostad ek

• Hobby

• atmosfär
  • högakusten
  • sas
  • whisky
  • svensk whisky
  • single malt
  • high coast

• Skåne

På den 63e breddgraden, i norrländska Ådalen, på en udde i älven där grusvägen tar slut ligger ett av världens nordligaste whiskydestillerier.

Inne i värmen bakom det gamla kraftverkets väderbitna tegelfasad pågår en ständig jakt på detaljer. Inget ska lämnas åt slumpen.

Platsen i sig är inget undantag. Den norrländska naturen, Ångermanälvens iskalla vatten, bistra vintrar och ljumma sommarnätter sätter oavbrutet sin prägel på vår whisky. Lägg därtill kunskapen och passionen hos oss som jobbar här och du får ett destilleri i världsklass.

Välkommen hem till oss.

Whiskyn från Box Destilleri under varumärket High Coast whisky har funnits på Systembolaget sedan 2014. Serien Origins med Älv, Hav , Berg och Timmer i premiumsegmentet. Vid produktions- och besöksanläggningen i ångermanländska Bjärtrå produceras whisky sju dagar i veckan och i lagerhusen mognar cirka 10 000 fat. High Coast Single Malt Whisky säljs i dag i ett tiotal länder. Bolagets aktie är noterad på Pepins. Omsättningen är omkring 60 MSEK och verksamheten sysselsätter cirka 20 personer.

Henrik Persson

Presskontakt VD +46 70 552 02 72