Naturkompaniet skänker närmare 1 miljon kronor till stiftelsen Min Stora Dag

Naturkompaniets kundklubb, Naturkompaniet 365, skänker varje år 1 procent av medlemmarnas kundklubbsbonus till ett frilufts-, natur- eller miljöprojekt. Medlemmarna får själva rösta fram vinnaren, och för år 2013 valde medlemmarna att skänka 904 112 kronor till stiftelsen Min Stora Dag. Naturkompaniets donation är en av de största som Min Stora Dag har mottagit i år. Stiftelsen arrangerar bland annat vildmarksläger i Jukkasjärvi, dit sjuka barn får åka för att få en paus i en annars ganska tuff vardag med behandlingar och sjukhusvistelser.

- Vi på Naturkompaniet vet att kropp och själ mår bra av att vara ute i naturen. Att vi och våra medlemmar nu kan bidra till att ge sjuka barn möjlighet att få uppleva sina friluftsdrömmar genom Min Stora Dags försorg känns givetvis mycket bra. Vårt bidrag kommer att ge många barn möjlighet att tillsammans med andra sjuka barn få komma ut i naturen för att hämta kraft och energi för att orka fortsätta sin rehabilitering och kamp mot sin sjukdomsbild, det känns helt fantastiskt, säger Henrik Hoffman, vd på Naturkompaniet.

- Med detta generösa bidrag från Naturkompaniets kundklubbsmedlemmar kommer Min Stora Dag att kunna uppfylla barns drömmar om att få komma ut i natur och vildmark. Detta sker genom att öka antalet vildmarksläger i Jukkasjärvi och starta ett sommar- och vandringsläger samt att på andra sätt uppfylla sjuka barns önskan om att få komma ut i naturen. Barnen kommer att få göra det dom önskar, som t.ex. att åka hundspann, vandra, fiska, klättra, spana efter fåglar, tälta med mera. Det är stort och omtumlande för Min Stora Dag att Naturkompaniet bidrar på det här sättet, det är en makalös gåva som kommer att glädja många sjuka barn och familjer, säger Héléne Benno, Generalsekreterare på Stiftelsen Min Stora Dag.

Se gärna en film om Naturkompaniets donation till Stiftelsen Min Stora Dag

Bilder finns samlade här (Dropbox)

För mer information, kontakta gärna:
Henrik Hoffman, vd, Naturkompaniet, tel: 070-585 45 25, henrik.hoffman@naturkompaniet.se Héléne Benno, Generalsekreterare, Min Stora Dag, 08-660 50 96, helene.benno@minstoradag.org
Marie-Louise Schöldtz,Min Stora Dag, 070-455 20 81, marie-louise.scholdtz@minstoradag.org
Magdalena Höglund, presskontakt, Highland PR, tel: 0733 338840, magdalena@highlandpr.se

Stiftelsen Min Stora Dag är en insamlingsstiftelse som förverkligar hundratals sjuka barns önskedrömmar varje år. Verksamheten är till stor del uppbyggd på volontär basis, och samarbetar med samtliga Universitetssjukhus och barn- och ungdomskliniker i Sverige, från Gällivare till Lund.Det är sjukhuspersonalen som identifierar vilka barn som behöver uppmuntran när behandlingarna är tuffa. Varje år förverkligas hundratals önskedrömmar. www.minstoradag.org

Naturkompaniet består av 31 friluftsbutiker samt en webbutik som säljer utrustning för friluftsliv och resa från världens ledande varumärken. Naturkompaniets målsättning är att främja friluftsliv och hälsa genom att tillhandahålla utrustning som underlättar och berikar friluftsliv.
www.naturkompaniet.se