Hilti uppnår koldioxidneutralitet inom egen verksamhet

Hilti uppnår koldioxidneutralitet inom egen verksamhet

Hilti Group tillkännager att de har framgångsrikt uppnått koldioxidneutralitet inom sina egna operationer och interna processer vid slutet av 2023. Denna milstolpe markerar det första delmålet på företagets resa mot netto nollutsläpp år 2050 och visar Hiltis engagemang för hållbarhet i både intern verksamhet och produktionskedjan.

Som en väsentlig del av sin hållbarhetsstrategi har Hilti Group implementerat en fyrstegsmodell för att eliminera koldioxidutsläpp. Denna modell följer principerna "minska, ersätta, producera och kompensera" och är en del av ett omfattande åtgärdspaket för att uppfylla kriterierna som fastställts av Science Based Targets-initiativet.

"Att uppnå koldioxidneutralitet inom vår egen verksamhet är det första konkreta delmålet på vår resa mot netto nollutsläpp. Trots denna viktiga prestation inser vi också vikten av att hantera utsläpp längs hela värdekedjan. Vårt engagemang för Science Based Targets-initiativet kommer att stödja våra kunders hållbarhetsambitioner och bidra till att bekämpa klimatförändringarna," kommenterar Jahangir Doongaji, VD Hilti Group.

I linje med Hiltis åtagande att främja hållbara initiativ och minska sin energiförbrukning har företaget framgångsrikt minskat sina egna utsläpp med 60 procent jämfört med ett scenario där inga åtgärder hade vidtagits sedan 2019. För att uppnå detta mål genomförde företaget olika sätt att använda energi på ett smartare sätt där en viktig del var att ersätta gamla energikällor mot mer hållbara alternativ. Vid slutet av 2023 hade man redan bytt ut ungefär hälften av sina globala fordon från bensin- och dieseldrivna till eldrivna och hybridfordon.

Sedan 2020 förlitar sig Hilti helt på 100 procent grön el över hela världen, antingen genom inköp av högkvalitativa gröna elcertifikat i enlighet med de högsta standarderna som fastställts av "EKOenergy" och "Green-e", eller el genererad av Hiltis egna solcellsinstallationer. Dessutom investerar Hilti kraftigt i ytterligare expansion av egna solcellsinstallationer. År 2023 utökade företaget betydligt sin globala solcellsgenerering till över 9 000 megawattimmar.

De återstående 40 procenten av koldioxidutsläppen världen över kompenseras med projekt som Hilti har utvecklat tillsammans med Hilti Foundation och ClimatePartner. Alla projekt genomgår en tredjepartsverifiering som utförs i enlighet med antingen "Gold Standard" eller "Verra Verified Carbon Standard" för utsläppskompenserande projekt.

Hilti Group rapporterar sin miljöprestanda med hänvisning till Global Reporting Initiative (GRI) standarder i sin årliga hållbarhetsrapport. Denna rapport är en transparent redovisning av företagets framsteg och åtagande mot hållbarhetsmål.