HiQ ingår strategiskt partnerskap med Brink Commerce.

HiQ ingår strategiskt partnerskap med Brink Commerce

HiQ och Brink Commerce ingår ett avtal om strategiskt partnerskap kring digital handel, med det gemensamma målet att bli det ledande erbjudandet i Europa för globala aktörer och snabbväxande bolag inom detaljhandel, D2C och B2B. Partnerskapet går i linje med HiQs vision att bli det ledande tech-konsultbolaget i Norra Europa och stärker förtagets position som en helhetspartner inom digitalisering ytterligare.

– Riktigt grymt att vi ingår det här partnerskapet med Brink Commerce. Digitalisering genomsyrar allt vi arbetar med på HiQ och vår vision är att förenkla människors liv med hjälp av teknik. Att samarbeta med en plattform som löser högaktuella problem i sin bransch och samtidigt underlättar både för företag och konsumenter kunde inte vara en bättre match. Vi ser fram emot ett fint partnerskap, säger Fredrik Malm, tf CEO på HiQ.

HiQ och Brink Commerce ingår ett avtal om strategiskt partnerskap kring digital handel, med ett gemensamt mål om att bli det ledande erbjudandet i Europa för globala aktörer och snabbväxande bolag inom detaljhandel, D2C och B2B. Partnerskapet kommer från en gemensam syn på hur modern digital handel bör byggas och förvaltas. HiQs breda kompetens inom digitalisering och långa erfarenhet från arbete i många olika branscher, tillsammans med den banbrytande tekniken från Brink Commerce skapar ett attraktivt erbjudande. Brink Commerce API blir den tekniska plattformen för samarbetet. Plattformen har utvecklats från grunden för att klara stora volymer och samtidigt ge kunder möjlighet att snabbt och enkelt integrera alla beståndsdelar som är nödvändiga i modern digital handel. Partnerskapet går i linje med HiQs vision om att bli det ledande tech-konsultbolaget i Norra Europa och stärker förtagets position som en helhetspartner inom digitalisering ytterligare.

– En nyckelaktör inom digital handel som HiQ är en perfekt partner för oss. Vi har hela tiden sett världen som vår marknad och tack vare deras expertis och styrka får vi ännu större möjlighet att snabbt skala upp och leverera mer värde till våra kunder. Att HiQ väljer Brink Commerce som partner är väldigt inspirerande och ytterligare ett bevis på att vår syn på moderna lösningar för digital handel är rätt. Vi kände redan från starten att det klaffade. Vi har samsyn i stort som smått och kompletterar varandra som bolag väldigt bra. Jag är mäkta imponerad av den breda kunskap som HiQ besitter. Vi ser väldigt mycket fram emot att se vad det här samarbetet kommer resultera i framåt, säger Kristian Tysander, medgrundare och VD på Brink Commerce.

Partnerskapet inleds nu med flera gemensamma kundprojekt, där HiQ står för expertis kring att leverera e-handelsprojekt från ax till limpa, både genom affärsmässigt och tekniskt stöd och Brink Commerce levererar en optimerad teknisk plattform.

Om Brink Commerce:
Brink Commerce grundades 2018 av Kristian Tysander, Marcus Ljungberg och Patrik Antonsson - alla med lång erfarenhet av digitala affärer och teknisk utveckling från bolag som Daniel Wellington, H&M och Klarna. Brink Commerce API har utvecklats för att lösa de utmaningar många snabbväxande D2C-bolag och globala aktörer står inför. Med kunder från hela världen har produkten redan bevisat sin styrka och flexibilitet och blivit den nya standarden för hur man bygger system för digital handel.

Bolaget befinner sig i en stark tillväxtfas och tog därför under 2021 in kapital från bland andra Jarno Vanhatapio (Nelly, NA-KD), Alexander Hars (Let’s deal, Desenio), Albin Johansson (Axel Arigato), Filip Tysander (Daniel Wellington) samt välrenommerade investeringsbolagen Wellstreet och Innovation Nest. I bolagets kommersiella operativa ledning finns profiler från e-handel och fintech som Christian Zanders (grundare och fd. VD Jetshop) och Mattias Ekman som tidigare arbetat som Head of Merchant Development and Acquisition på Klarna.