Miranda läser till ingenjör – för att få arbeta med människor

Under sommarveckorna erbjuder ett tiotal industriföretag runtom i Skaraborg ett 30-tal platser till Högskolans Produktion- och Maskiningenjörer. En av studenterna som haft möjlighet att sommarjobba som ingenjör är Miranda Kedbäck på Högskolan i Skövde.

Miranda läser tredje året på produktionsingenjörsprogrammet med ledarskapsinriktning vid Högskolan i Skövde, och förra sommaren var hon en av de utvalda studenterna som fick möjlighet att sommarjobba som ingenjör. Under sju veckor arbetade Miranda på Volvo Cars i Skövde, ett bra komplement till utbildningen, anser hon.

– Som sommarjobbande ingenjörer fick vi kliva in och jobba exakt som deras ordinarie ingenjörer. Det var helt otroligt att få den chansen. Man jobbar i par och min partner och jag fick uppdraget att förbättra kvalitetsutfallet på en produktionsline. Det kändes väldigt roligt att få ett riktigt problem att lösa. Jag lärde mig otroligt mycket och hade ingen tidigare erfarenhet från tillverkande industri, säger Miranda.

Ingenjörsutbildningarna vid Högskolan i Skövde har länge haft ett nära och starkt samarbete med industrin i Skaraborg för att på lång sikt stärka Skaraborgsregionen.

– Det som lockade mig till att läsa produktionsingenjör med ledarskapsinriktning var att det kändes som en bra och unik kombination. Och så ville jag plugga i Skövde. Jag hade bra betyg och stora valmöjligheter, men det bemötandet som jag fick i Skövde var utan tvekan bäst av alla lärosäten jag var i kontakt med. Jag kände mig väldigt välkommen här, säger Miranda.

Och att läsa till ingenjör är inte bara något för teknikintresserade, enligt Miranda:

– Förbättringsarbete inom produktion är min grej. En ingenjörsutbildning är verkligen inte bara att sitta och grotta ner sig i teknik. Jag har haft otroligt stor nytta av mitt stora intresse för språk och skrivande i studierna. Dessutom handlar ingenjörsarbete så mycket om att arbeta med och interagera med människor – mycket mer än att interagera med robotar.

Roger Johansson, som arbetar på HR-avdelningen på Volvo Powertrain, är mycket positiv till samarbetet med sommarjobbande ingenjörsstudenter:

– Våra sommarjobbande studenter från Högskolan i Skövde är mycket viktiga för oss. Att få jobba ute i våra produktionshallar är ett värdefullt tillskott till den utbildning de går. Det är i princip ett måste för att kunna göra ett bra jobb som till exempel produktionstekniker, att ha den erfarenheten med sig, säger Roger Johansson.

Aspirantprogrammet nästa?

Nästa satsning som Miranda siktar in sig på är Aspirantprogrammet, som är ett samarbete mellan Högskolan i Skövde, ÅF, Volvo Powertrain och Volvo Car Corporation sedan 2008. Tanken är att programmet ska bidra till att säkra företagens behov av kompetens inom bland annat produktionsteknik.

– Det skulle vara jätteroligt att vara en del av Aspirantprogrammet, det är som ett ettårigt traineeprogram. Jag har sökt och varit på intervju så nu håller jag tummarna för att det går vägen, säger Miranda.

För mer information om sommarjobbande studenter eller aspirantprogrammet, kontakta:
Magnus Holm, magnus.holm@his.se, 0500-44 85 51

Cecilia Fransson