Pressinbjudan: Högskolans experter presenterar årets Nobelpris

Tycker du att det är svårt att förstå vad som egentligen ligger bakom årets Nobelpris? Lugn, hjälpen är närmare än du tror! Onsdag 3 december är det nämligen dags för några av Högskolan i Skövdes forskare att på ett lättfattligt sätt presentera och kommentera årets Nobelpris, vinnarna och deras arbete.

Detta sker vid höstens sista populärvetenskapliga café då dessa lokala experter tar sig an att förklara vad som egentligen gömmer sig bakom utmärkelserna till världens finaste pris. Ett utmärkt sätt att en vecka i förväg förbereda sig för Nobeldagen den 10 december och alla festligheter som många följer framför teven.

Hör Högskolan i Skövdes experter berätta om priserna i fysik, medicin, kemi, litteratur och ekonomi. Åhörarna får en inblick i blått LED-ljus, vår inre GPS , litteraturpristagarens fiktiva landskap och nanoskop samt hur man tyglar mäktiga företag.

Professorn i företagsekonomi Stefan Tengblad förklarar ekonomipriset som handlar om att styra mäktiga företag. Professorn i biomedicin Karin Klinga Levan tar sig an medicinpriset som rör celler som utgör ett positioneringssystem. Mikael Ejdebäck, biträdande professor i mikrobiologi, ska förklara kemipriset som gör det möjligt att se saker i cellens inre som ingen trodde var möjligt att se. Conny Modig, förstelärare på Gymnasium Skövde Västerhöjd, har fått uppgiften att kommentera den blå lysdioden som utgör bakgrunden till fysikpriset, då Högskolans egna fysiker är på konferens.

Stefan Ekman är lektor i medier, estetik och har läst på om och läst böcker av årets litteratur-pristagare, fransmannen Patrick Modiano, En för många svenskar tämligen okänd författare, som ska kännas betydligt mer bekant efter den här kvällen.

Tid: Onsdagen den 3 december kl 18.30 (obs tiden!)
Plats: Högskolan i Skövde, hus G, sal G 110
Kl 18.00 Festminglet med förfriskningar och snacks börjar.
(Obs! Media har möjlighet att träffa föreläsarna från ca kl 18:00)

Fri entré.
Föreläsningen är ett samarrangemang mellan Folkuniversitetet, Skaraborgs Senioruniversitet och Högskolan i Skövde.

För mer information, kontakta:
James Minard, Folkuniversitetet
Tel. 0504-125 51, e-post: james.minard@folkuniversitetet.se