Allmänhet och Skövdeskolor bjuds in till en fredag i sann forskaranda

Allmänhet och Skövdeskolor bjuds in till en fredag i sann forskaranda

Fredagen den 28 september är det dags för den årliga vetenskapsfestivalen ForskarFredag som firas över hela landet. På Balthazar Science Center i Skövde kan skolklasser och allmänhet ta del av allt från artificiell intelligens, smart industri och lyssna till när flera av Högskolans forskare pitchar sin forskning i den populära tävlingen Forskar Grand Prix. Konferencier för dagen är Fritte Fritzon, komiker och radiopratare.

ForskarFredag arrangeras av Högskolan i Skövde, Balthazar Science Center och ASSAR Industrial Innovation arena. Evenemanget i stort vill väcka nyfikenhet på vetenskap och sprida kunskap om hur forskning går till. Festivalen vill också öka dialogen mellan allmänhet och forskare och motverka stereotypa bilder av forskare. 2018 arrangeras aktiviteter på 28 orter i hela landet. ForskarFredag är en del av den europeiska vetenskapsfestivalen European Researchers’ Night som uppmärksammas i över 340 städer i Europa samma dag, alltid den sista fredagen i september.

- ForskarFredag vill visa upp ny spännande forskning, berätta om vad vetenskap är, hur forskningsprocessen går till – men framförallt skapa spännande möten mellan forskarna och besökarna, säger Jill Elmshorn, forskningskommunikatör vid Högskolan i Skövde.

Alla aktiviteter på Balthazar under ForskarFredag är gratis, med barn och unga som en särskilt viktig målgrupp. Under förmiddagen pågår skolprogram där skolungdomar träffar forskare från ingenjörsvetenskapen vid Högskolan i Skövde. De får prova på olika stationer som visualiserar forskningsresultat och metodutveckling inom digitalisering och smart industri. Efter lunch är det öppet hus och allmänheten ges möjlighet att uppleva en mängd olika sätt att arbeta med teknik genom interaktiva stationer. Besökare kan även utforska ASSAR och Material ConneXion, det unika materialbiblioteket. Dagen avslutas med fredagsmys med hjärnfys när Fritte Fritzon utmanar publiken i science quiz.

För mer information

Jill Elmshorn, projektledare ForskarFredag Skövde, tel 0500-44 80 64, e-post jill.elmshorn@his.se
Lisa Lindgren, VD Balthazar, tel 0500-49 89 96, e-post: lisa.lindgren@skovde.se
Lena Söderström, Vetenskap & Allmänhet, nationell samordnare ForskarFredag, 070-716 06 44, lena@v-a.se
www.forskarfredag.se

ForskarFredag arrangeras av lärosäten, science centers, kommuner, museer, regionförbund och forskningscenter. Evenemangen samordnas nationellt av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av AFA Försäkring, IKEM – Innovations- och Kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, Naturvetarna, Oscar och Maria Ekmans Donationsfond, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Sveriges Ingenjörer, Vetenskapsrådet, Vinnova, Wenner-Gren Stiftelserna och Åforsk samt EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont 2020, GA 818421.