Nästan 11 000 individer och över 4 400 helårsstudenter gick på Högskolan i Skövde under 2021. Så många studenter har det inte funnits på Högskolan i Skövde sedan 2012.

Antalet studenter fortsatte att öka under 2021

Den 11 februari höll Högskolan i Skövde styrelsemöte. Styrelsen fastställde Högskolans årsredovisning för 2021, ett dokument som covid-19-pandemin har satt tydliga spår i.

– Antalet helårsstudenter ökade 2021, precis som under 2020. Det beror på att många människor har valt att studera under pandemin samtidigt som regeringen gav oss extra utbildningsplatser under 2020 och 2021, förklarar Högskolans rektor Lars Niklasson.

Under 2021 gick nästan 11 000 individer, eller drygt 4 400 helårsstudenter, på Högskolan i Skövde. Det är ungefär 450 helårsstudenter fler än förra året. Så många studenter har det inte funnits på Högskolan i Skövde sedan 2012, då stora ungdomskullar nådde högskoleåldern.

Minskat resande

Det ekonomiska resultatet för 2021 blev ett överskott på 22,7 miljoner kronor. En stor del av överskottet kan spåras tillbaka till covid-19-pandemin. Till exempel har Högskolans resekostnader minskat med 90 procent jämfört med 2019.

Högskolans styrelseordförande Kerstin Norén noterar att de lägre resekostnaderna går att betrakta ur olika perspektiv. Det positiva är att färre resor minskar verksamhetens negativa klimatpåverkan.

– Men samtidigt är det viktigt för lärare och forskare att resa ut i världen och delta på vetenskapliga konferenser. Det är ett av de sätt där vi tillsammans skapar kunskap som är viktig för framtiden. Färre resor kan därför också vara ett tecken på att det vetenskapliga samtalet och kunskapsutbytet har hämmats av pandemin, säger Kerstin Norén.

Vill behålla platserna

Varje år skickar Högskolan in en långtidsbudget till regeringen. I dokumentet beskriver lärosätet sin önskade utveckling under de kommande åren. I den långtidsbudget som styrelsen också fattade beslut om vid det aktuella mötet finns en viss nyansskillnad jämfört med tidigare år.

– I flera år bad vi regeringen om fler utbildningsplatser. Nu ber vi regeringen om att få behålla de extraplatser vi fått under 2020 och 2021. I budgetpropositionen sa regeringen att man planerar att ta tillbaka delar av de extra utbildningsplatserna som skapades under pandemin. Men jag tycker vi har starka argument för att platserna vi fick behövs på Högskolan i Skövde även i framtiden, avslutar Lars Niklasson.

Vi är en modern högskola som präglas av en öppen och välkomnande atmosfär, förstklassiga utbildningar och internationellt konkurrenskraftig forskning. En plats där vi gör framsteg, varje dag.