Tomten Julius är en av figurerna i barnboken "Jättinnan" som utspelar sig i Falköping. Med hjälp av en app kan Julius och andra figurer kliva ur böckerna  i 3D när man håller en  mobils eller läsplattas kamera över sidornas bokstavsfigurer.
Tomten Julius är en av figurerna i barnboken "Jättinnan" som utspelar sig i Falköping. Med hjälp av en app kan Julius och andra figurer kliva ur böckerna i 3D när man håller en mobils eller läsplattas kamera över sidornas bokstavsfigurer.

Barnbokserie av studenter på Högskolan i Skövde kombineras med speciell app

En bokserie som vänder sig till barn ca sju till tio år släpps nu i helgen i Skara och Falköping. Och det är bara en början – det kan komma att bli en bok för varje kommun i Skaraborg. Huvudpersonerna i serien är vännerna Kira, som är vampyr, och Luppe, som är hamnskiftare. Tillsammans upplever de äventyr runt om i Skaraborg. Första boken, ”Trollforskaren” utspelar sig i Skara medan nästa bok, ”Jättinnan”, har Falköping som bakgrund för äventyret. Båda släpps nu i helgen.

Vad en vampyr är vet nog de allra flesta, men vad är en hamnskiftare?
– Hamnskiftare kommer av fornnordiska ordet hamn som betyder skepnad. En hamnskiftare är inom mytologin eller science fiction personer som kan förvandla sig till någonting annat, oftast till djur. Processen kallas metamorfos. Myter om väsen av detta slag har funnits i praktiskt taget alla världens kulturer, överallt i alla tider, berättar Lars Vipsjö, lektor inom Medier, estetik och berättande på Högskolan i Skövde. Det är han som tagit initiativet till projektet.

– Idén till böckerna kommer från tanken att binda samman Skaraborgs kulturarvsplatser genom en berättandeplattform – som i det här fallet har sagans form. Berättelserna skrivs och illustreras av spelutvecklingsstudenter på Högskolan i Skövde och ges ut i samarbete med Lokrantz förlag i Lidköping och app-företaget Solutions Skövde, säger Lars som också stått för en av texterna.

Bokprojektet heter Kiras och Luppes Bestiarium (KLUB). Första gången som det presenterades för publik var vid Bok- och biblioteksmässan i Göteborg och vid Forskarfredag på Högskolan i slutet på september. Men från och med nu i helgen finns böckerna också ute i handeln

I böckerna ska Kira och Luppe hindra den elaka Cirkusdirektören, som egentligen är ett troll, från att fånga sagoväsen och tvinga dem att uppträda på hans cirkus. Cirkusdirektören har stulit en anteckningsbok, ett bestiarium, från trollforskaren Lovis. Hon har sitt kontor på Stifts- och landsbiblioteket i Skara. Det är med hjälp av bestiariet Cirkusdirektören letar upp alla sagoväsen.

– Det som gör böckerna i KLUB speciella är att de kombineras med en så kallad Augmented Reality-app för mobiler och läsplattor. Med hjälp av appen ska de väsen som förekommer i böckerna först kliva ur böckerna och senare även få liv på de kulturarvsplatser och museer där berättelserna om dem utspelas. De framträder alltså i 3D när man håller sin mobils eller läsplattas kamera över de bokstavsfigurer (anfanger) som finns på vissa sidor. I nästa version av appen, som redan nu finns att ladda ner på Google Play och App Store, ska man kunna samla sagoväsen i ett eget bestiarium, ungefär som i Pokémon Go, berättar Lars.

Fler böcker om Kira och Luppe är redan under arbete. Framöver kommer de att tampas med Cirkusdirektören i bland annat Gullspång/Hova, Hjo, Karlsborg, Mariestad, Skövde, Tibro, ja till och med i Tidan. Orsaken att denna ort får vara med, trots att den inte är egen kommun, är att berättelsen här utspelas vid fornlämningen Askeberga skeppssättning.

KLUB en del av projektet Kulturarv och spelteknologi i Skaraborg (KASTiS) som stöds av Skaraborgs kommunalförbund, Högskolan i Skövde och ett antal Skaraborgskommuner. Några av böckerna i KLUB har också erhållit finansiering i form av läsfrämjandestöd från Västra Götalandsregionen.
KASTiS är en delregional samverkans- och kunskapsplattform för användning av spelteknologi och interagerbara medier, för kommuner, akademi och privat samt offentligt näringsliv i Skaraborg. Projektet startade 1 augusti 2015 och pågår till och med 31 juli 2018.

Boksläpp i Skara, lördag 15 oktober kl. 11.00 – 12.00
”Trollforskaren” - första boken i barnboksserien Kiras och Luppes Bestiarium, som utspelas i Skara.
Plats: Nya biblioteket, Prubbasalen.
Tid: Kl. 11.15 berättar författarna om boken. Till böckerna hör en app vilken också demonstreras.

Boksläpp i Falköping, söndag 16 oktober kl.11.30 – 16.00
Boken ”Jättinnan”, den andra boken i serien Kiras och Luppes Bestiarium. Boken utspelar sig bland Falbygdens sagoväsen. Häng med när varulvspojken och vampyrtjejen möter drottning Ålla och den fiffige tomten.
Plats: Falbygdens museum
Tid: 12.00 Författarna berättar om bokprojektet.
12:30 Hitta sagoväsen med appen.

För mer information:
Lars Vipsjö
lektor, Högskolan i Skövde
tel 0500 – 44 88 44,
lars.vipsjo@his.se

Vi är en modern högskola som präglas av en öppen och välkomnande atmosfär, förstklassiga utbildningar och internationellt konkurrenskraftig forskning. En plats där vi gör framsteg, varje dag.