Dagligvaruhandel - ett intresse

Dagligvaruhandel - ett intresse

Jesper Mattsson har alltid varit intresserad av dagligvaruhandel, idag är han butikschef på en Willys-butik med allt vad det innebär. Vägen dit gick via butikschefsprogrammet på Högskolan i Skövde.

- Om man vill jobba inom handel och brinner för det så förespråkar jag att man går en utbildning, säger Jesper Mattsson, butikschef för Willys i Vara.
Själv satsade han på butikschefsprogrammet i Skövde, något han inte ångrar en sekund.

Höjd status
Möjligheterna för studenterna är stora efter avklarad utbildning och Jesper Mattson har själv blivit erbjuden ett flertal jobb. Handeln är just nu på frammarsch och vid en eventuell rekrytering vill företag gärna se att den person som sitter framför dem är någon som vill satsa på handel och har stora kunskaper. Erfarenheterna från utbildningen gör att man blir mer attraktiv på marknaden.

- Nästan allt har skärps upp inom handeln och det är mer att tänka på nu, statusen har höjts. Därför är utbildningen till stor hjälp till exempel vid arbetsintervjuer eller liknande, menar Jesper Mattsson

Jesper Matsson blev intresserad av dagligvaruhandel redan på gymnasiet. Han jobbade inom området i tre år men kände sedan att han ville gå vidare, då genom studier till butikschef.
- Att det blev Högskolan i Skövde berodde mycket på läget då skolan låg nära och att utbildningen hade en praktisk koppling vilket jag tycker är viktigt. Det faktum att Högskolan i Skövde ger möjligheter att komplettera utbildningen och läsa upp mer ekonomiska bitar spelade också in, förklarar Jesper.

Var driven och intresserad
Under utbildningen i Skövde hade Jesper Willys som partnerbutik och efter avslutad utbildning fick han jobb där, det dröjde inte länge innan han blev anställd som butikschef. För att passa som butikschef anser Jesper Mattson att man bör vara väldigt driven och se detaljer som en helhet. Man bör också ha stor social kompetens och gilla att arbeta med människor. Huvudsaken är dock att man brinner för sitt arbete.

En bra grund
Butikschefsprogrammet i Skövde har gett Jesper Mattsson en mycket bra grund, han tycker inte att något känns främmande eller nytt.
- Utbildningen gav mig kött på benen och det har jag nytta av i mitt dagliga arbete. Framför allt när det kommer till butiksekonomin. Jag har också fått en större förståelse för hur kunderna väljer en produkt eftersom vi jobbade mycket med marknadsföring under utbildningen, påpekar han.

Är man intresserad av handel och redo att satsa på en karriär inom området så erbjuder Högskolan i Skövdes butikschefsprogram stora möjligheter.
- Handeln är ett framtidsområde och den ena dagen är aldrig den andra lik. Man får grunden via utbildningen och alla dörrar är öppna om man är driven. Med rätt inställning kan man gå hur långt som helst, avslutar Jesper Mattson.

För mer information:
Jesper Mattsson, Butikschef Willys, Vara